Meer invloed op koers van eigen zorgverzekeraar

carla-dik-banner-2-944x390woensdag 04 november 2015 15:19

De Nederlandse burger moet meer te zeggen krijgen over de keuzes die de eigen zorgverzekeraar maakt. Dat vinden Kamerleden Lea Bouwmeester (PvdA) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie). De Kamerleden willen dat de onafhankelijke rol van ledenraden stevig in de wet wordt vastgelegd en dat er geld komt om deze ledenraden meer in positie te brengen. Volgens Bouwmeester en Dik-Faber moeten verzekerden invloed hebben op de kwaliteit van de zorg, de dienstverlening en de financiële beslissingen, zoals de besteding van de winst.

Zorgverzekeraars zouden zich moeten opstellen als coöperaties, wat betekent dat in de organisatie ook ledenraden een stem hebben. In de praktijk komt daar maar weinig van terecht. Nadat eerder moties van de ChristenUnie werden aangenomen om de coöperatieve rol van zorgverzekeraars wettelijk te verankeren, werkt minister Schippers aan een wetsvoorstel waarin dat is vastgelegd. Medio 2016 is dat wetsvoorstel klaar. Om daarin een stevige en onafhankelijke positie van de verzekerden te krijgen, dienen de PvdA en de ChristenUnie nu al, bij de begroting VWS, een richtinggevende motie in. Volgens de partijen kan een ledenraad pas zeggenschap goed uitvoeren als deze een positie heeft en onafhankelijk wordt ondersteund en hiervoor budget krijgt.

Lea Bouwmeester (PvdA): “Zorgverzekeraars hebben een legitimiteitprobleem, omdat ze behoren samen te werken met verzekerden en zorgverleners voor goede zorginkoop, maar dit niet doen. Daarom moeten verzekerden meer zeggenschap krijgen, zodat hun wensen centraal staan.”

Carla Dik-Faber (ChristenUnie): “De zorg draait wat mij betreft niet om bedrijven en om winst, maar om de mensen die de zorg nodig hebben. Daarom wil ik dat een onafhankelijke, stevige ledenraad met een dwarsdoorsnede van de verzekerden zeggenschap heeft over het beleid van de eigen zorgverzekeraar. Zorg is niet van zorgverzekeraars of zorginstellingen, maar van mensen.”

Carla Dik
Volksgezondheid

Reacties op 'Meer invloed op koers van eigen zorgverzekeraar'

Nieuwsarchief > 2015 > november