Op voorstel van Peter van Dalen: EP wil geld voor beveiligde parkeerplaatsen

ecocwoensdag 26 oktober 2016 12:56

Straatsburg, 26 oktober 2016 - Het Europees Parlement stemde vandaag over de EU-begroting voor 2017. Het EP nam het voorstel van Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie - SGP) aan om geld vrij te maken voor beveiligde parkeerplaatsen langs Europese snelwegen.

Het voorstel is nu officieel standpunt van het Parlement in de begrotingsonderhandelingen die volgen.

Geld hard nodig

Volgens Van Dalen is geld voor beveiligde parkeerplaatsen hard nodig: ´Chauffeurs krijgen steeds vaker te maken met insluipers, bedreigingen en andere barre omstandigheden. We moeten echt veel beter met onze chauffeurs omgaan en hen beschermen en steunen!´ Beveiligde parkeerplaatsen zijn daarom volgens Van Dalen essentieel. ´Op plekken langs Europese snelwegen waar nu vaak problemen gemeld worden, zoals richting Calais, moet het weer veilig worden voor chauffeurs.´

Upgraden bestaande parkeerplaatsen

Aanvankelijk wilde Van Dalen 2 miljoen euro vrijmaken voor een proefproject van de bouw van beveiligde parkeerplaatsen. Zo´n proefproject is de standaardmanier van het toevoegen van een post aan de Europese begroting. Als het project succesvol is, wordt het na verloop van tijd onderdeel van de begroting zelf. Tijdens het vormen van een pakket aan proefprojecten in het Parlement is het voorgestelde bedrag van 2 miljoen euro bijgesteld naar bijna 1 miljoen. ´Maar´, stelt Van Dalen, ´het Parlement heeft nu duidelijk gezegd: dit willen wij! Daar ben ik erg blij mee. De veiligheid van de chauffeur en de lading staan bij mij hoog in het vaandel. Het gaat hier om gezond transport en goede omgang met onze mensen! Bestaande parkeerplaatsen kunnen nu geüpgraded en beveiligd worden.´

Onderhandelingen

Nu het Parlement zijn standpunt over de begroting 2017 heeft ingenomen, wordt er onderhandeld met de Europese lidstaten over de precieze verdeling van het geld. Deze onderhandelingen moeten voor het einde van dit jaar zijn afgerond.

Eurofractie
Europese Verkiezingen
Transport

Reacties op 'Op voorstel van Peter van Dalen: EP wil geld voor beveiligde parkeerplaatsen'