'Voor verbeteren kinderpardon zijn wezenlijke stappen nodig'

Joël Voordewind - Foto: Anne-Paul Roukemadinsdag 28 juni 2016 16:48

De ChristenUnie heeft vandaag samen met GroenLinks, D66 en SP tegen een motie van de PvdA gestemd met betrekking tot het kinderpardon. De PvdA wilde een onderzoek naar de problemen rond het kinderpardon, maar zolang dat onderzoek loopt geen wezenlijke stappen zetten. Moties van onder meer de ChristenUnie om het kinderpardon te verbeteren en criteria te verruimen konden niet op steun van de PvdA rekenen. Joël Voordewind: "De PvdA wil niet meewerken aan wezenlijke stappen en schuift mogelijke aanpassingen van het kinderpardon op de lange baan met een onderzoek, terwijl er aan informatie helemaal geen gebrek is. In de tussentijd worden de kinderen waarover het gaat gewoon uitgezet. Voor het verbeteren van het kinderpardon zijn wezenlijke stappen nodig. Voor ons is dat onverteerbaar."

Lees hier de gehele stemverklaring van Joël Voordewind.

"Mevrouw de voorzitter, vandaag stemmen wij wederom over een aantal moties om de kinderpardon regeling eerlijk en rechtvaardig uit te voeren. Deze regeling kent namelijk zulke strenge criteria dat het vrijwel onmogelijk is om hieraan te voldoen. En dat blijkt ook heel duidelijk uit de cijfers: 92% van de aanvragers is afgewezen.

Deze kinderen wordt bijvoorbeeld verweten dat ze buiten het beeld van de overheid zijn geweest, terwijl zij naar school gingen en bekend waren bij de gemeente. Hen wordt ook vaak verweten dat ze onvoldoende mee hebben gewerkt aan het vertrek uit Nederland terwijl juist de ambassade van het land van herkomst niet heeft meegewerkt.

De PvdA heeft publiekelijk aangegeven dat deze criteria versoepeld dienen te worden. In de motie waarover vandaag wordt gestemd wordt echter alleen gevraagd naar meer informatie. Aan informatie is echter geen gebrek en het afwijzingspercentage van 92% spreekt boekdelen. In de tussentijd worden de kinderen waarover het gaat gewoon uitgezet. Voor ons is dat onverteerbaar. Wij staan gezamenlijk voor een beter kinderpardon. Tot onze spijt draagt de motie van de PvdA daar niet aan bij. Daarom stemmen wij, ChristenUnie, GroenLinks, D66 en SP, vooralsnog tegen de motie–Kuiken."

Reacties op ''Voor verbeteren kinderpardon zijn wezenlijke stappen nodig''