Asia Bibi genomineerd voor Sakharov prijs

Asia Bibiwoensdag 13 september 2017 18:36

Grote steun vanuit ECR-fractie (met ChristenUnie-SGP) in Europees Parlement

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) is verheugd dat de ECR-fractie vandaag in Straatsburg de Pakistaanse Asia Bibi heeft genomineerd voor de Sakharov Prijs:

“Goed dat mijn collega’s in de ECR-fractie met mij blijven opkomen voor de rechten van Asia Bibi en van vele anderen. Zij verdienen de vrijheid, in persoon en in godsdienst.”

De Sakharov-prijs is een onderscheiding die sinds 1988 jaarlijks wordt uitgereikt door het Europees Parlement en die is bedoeld als onderscheiding voor een bijzondere prestatie op een van de volgende gebieden: bescherming van de rechten en fundamentele vrijheden van de mens, met name van de vrijheid van meningsuiting; bescherming van de rechten van minderheden; eerbiediging van het volkenrecht; ontwikkeling van de democratie en handhaving van de rechtsstaat. De prijs is genoemd naar de Russische Andrej Sakharov, die in de Sovjet-Unie pleitte voor vrijheid van meningsuiting. Rond 10 december wordt de prijs met een waarde van 50.000 euro door het Europees Parlement uitgereikt tijdens een plechtige zitting in Straatsburg. Te verwachten is dat in de komende dagen ook andere fracties in het EP met kandidaten gaan komen. Eind oktober houdt het EP dan een eindstemming.

Asia Bibi

De Pakistaanse christin Asia Bibi werd in 2010 veroordeeld tot de dood door ophanging, nadat collega’s haar hadden beschuldigd van belediging van de profeet Mohammed. De moeder van vijf kinderen moest vervolgens jarenlang in de dodencel wachten tot haar beroep voorkwam bij de hogere rechtbank in Lahore. Op 16 oktober 2014 bekrachtigde deze rechtbank echter het vonnis. Na jarenlang getreuzel en vertraging door allerlei juridische steekspelletjes zou het beroep van Asia Bibi op 13 oktober 2016 voor het Pakistaanse Hooggerechtshof komen, maar die durfde (opnieuw) geen uitspraak te doen in de zaak Asia Bibi. Het Hooggerechtshof staat onder enorme druk van extremisten. Er is in oktober 2016 geen nieuwe datum bekendgemaakt voor een nieuwe zitting van het Hooggerechtshof.

Sakharov Prijs

De ECR-fractie ziet Asia Bibi als slachtoffer van grove schending van fundamentele mensenrechten. Van Dalen: “Haar zaak staat symbool voor vele anderen die worden aangetast in hun vrijheid van meningsuiting en vooral vrijheid van geloof. Asia Bibi mag niet haar geloof beoefenen zoals zij dat wil en wordt om die reden om onduidelijke redenen vastgezet en zelfs ter dood veroordeeld. Dat kan niet en mag niet meer.”

Eurofractie
Europese Verkiezingen