Rampzalige uitkomst stemming rapport Rodust over Meerjarenplan Noordzee.

IMG_4016vrijdag 15 september 2017 10:29

Met een meerderheid van 378 tegen 232 stemmen ( bij 19 onthoudingen) heeft het Europees Parlement op donderdag 14 september het rapport Rodust over het meerjarenplan visserij Noordzee aangenomen. Hoewel de fracties van ECR en EVP tegenstemden kwam er toch deze meerderheid. Een zeer omvangrijke en intensieve lobby van NGO's heeft veel Europarlementariërs tot de opvatting gebracht, dat de overbevissing van de Noordzee moet worden teruggedrongen. Ook worden de normen voor visserijbeperking aan gescherpt en zal de recreatieve visserij eveneens gaan vallen onder het nieuwe plan.

Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP, visserij fractiecoördinator ECR) is zeer teleurgesteld. Van Dalen: ' De Noordzee is een van de meest gereguleerde visgebieden ter wereld. Alle belangrijke visbestanden staan er mede daardoor goed voor en de totale trends zijn positief. Om dan toch te stellen dat deze zee wordt overbevist: tsja, dan regeert de leugen'.

Het Parlement gaat nu onderhandelen met de Ministers van Visserij over een finaal besluit.

Van Dalen:' Ik ben zelf bij die onderhandelingen. Ik hoop dat in de Raad meer steun is voor onze opvattingen'.

Eurofractie
Europese Verkiezingen

Reacties op 'Rampzalige uitkomst stemming rapport Rodust over Meerjarenplan Noordzee.'

Nieuwsarchief > 2017 > september