OD-Ranglijst Christenvervolging 2018

IMG_8191vrijdag 19 januari 2018 16:33

“ Vervolging van christenen neemt wereldwijd toe”

Helaas neemt wereldwijd de vervolging van christenen toe. Een op de twaalf christenen heeft te maken met zware tot extreem-zware geloofsvervolging”, zegt Open Doors International bij de presentatie van de Ranglijst Christenvervolging 2018.

MEP Peter van Dalen en MEP Catherine Stihler organiseerden samen met Open Doors Frankrijk op woensdag 17 januari een bijeenkomst in het Europees Parlement om deze ranglijst toe te lichten. “De uitkomsten zijn schrikbarend”, zegt Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP).

De cijfers van Open Doors spreken boekdelen: van de 2,48 miljard volgelingen van Christus in de wereld heeft 1 op de 12 te maken met ernstige mate van vervolging. En 30 van de 50 landen op de Ranglijst zagen een toename in vervolging. Noord-Korea blijft de nummer 1 op die ranglijst en is dus nog steeds de slechtste plek op de aardbol om een Christen te zijn. Buurland China blijft op plek 43 staan, maar de meest recente ontwikkelingen in dat land over de verwoesting van kerken, suggereren  dat de Chinese regering met een nieuw offensief is begonnen tegen de christelijke bevolking. Door heel Azië wordt 1 op de 4 christenen van de 393 miljoen christenen die er leven, vervolgd.

De focus van de bijeenkomst in Straatsburg was gericht op Pakistan, nummer 5 op de Ranglijst. In dat land wordt de situatie van de christenen ook steeds moeilijker. Pakistan is het land waar vorig jaar het meeste geweld tegen christenen is geregistreerd. Esther Claire, een christelijke advocaat uit Pakistan, vertelde op de bijeenkomst over haar persoonlijke en zakelijke ervaringen met de vervolging van christenen: “ ....”

Europarlementariër Peter van Dalen zei: “Met enkele collega´s heb ik het land Pakistan afgelopen november bezocht en heb ik met eigen ogen gezien welke problemen Christenen allemaal meemaken. We hebben de familie van Asia Bibi ontmoet en dat was moeilijk. Asia zit al jaren onschuldig in de gevangenis op valse beschuldiging van blasfemie en de grote vraag is wanneer haar rechtszaak nu eindelijk eens wordt afgerond. Het is duidelijk dat er in Pakistan bijna geen ruimte is voor religieuze minderheden. De regering moet meer doen aan de bescherming van de rechten van de mens en aan godsdienst vrijheid.

Handelsovereenkomsten als GSP+ moeten worden gebruikt om mensenrechten te waarborgen. Het gaat niet alleen om de handel, maar ook om de rechten van de mens, ook de religieuze. Ik hoop dat het rapport van Open Doors ertoe bijdraagt dat de Europese Commissie het GSP+-verdrag aangrijpt om de religieuze vrijheid stevig aan te kaarten bij de Pakistaanse overheid.”

De ECR fractie heeft, op initiatief van Peter van Dalen, de voorzitter van het EP, de heer Tajani, verzocht een brief te sturen aan de  regering van Pakistan over de vrijlating van Asia Bibi.

Eurofractie
Europese Verkiezingen