Arie Slob: speciaal onderwijs blijft bestaan

ArieSlob06.jpgdonderdag 05 april 2007 11:31

In Nederland zullen speciale scholen blijven bestaan, verwacht Arie Slob, fractievoorzitter van de ChristenUnie. Dit zei hij gisteren in Ede op een studiemiddag over onderwijs en zorg, georganiseerd door Eleos, een stichting voor gereformeerde geestelijke gezondheidszorg. Op de bijeenkomst waren mensen die in de zorg of in het onderwijs werken aanwezig en mensen die op een andere manier met het thema te maken hebben, zoals leerplichtambtenaren.

Op de bijeenkomst waren mensen die in de zorg of in het onderwijs werken aanwezig en mensen die op een andere manier met het thema te maken hebben, zoals leerplichtambtenaren. Arie Slob komt zelf ook uit het onderwijs; als onderwijskundig adviseur werkte hij bij de gereformeerde schoolbegeleidingsdienst GPC en hij was docent maatschappijleer aan het Greijdanus College in Zwolle.

Het onderscheid tussen regulier onderwijs en speciaal onderwijs is in Nederland de laatste jaren minder scherp geworden, zei hij gisteren. Dit is volgens hem onder meer te danken aan het 'rugzakje', ofwel de leerlinggebonden financiering. Van deze overheidssubsidie kan voor kinderen met een handicap of een stoornis extra begeleiding op school worden betaald. Het rugzakje is een succes, het wordt veel aangevraagd. Daardoor lopen de kosten ervoor wel hoog op, gaf Slob als kanttekening. "Van der Hoeven, de vorige minister van Onderwijs, heeft zelfs gedacht over een leerlingenstop of over het afschaffen van het rugzakje.'' Dat vindt de fractievoorzitter van de ChristenUnie de kop in het zand steken. "Met het rugzakje worden leerlingen bereikt die we voorheen niet bereikten. Het heeft mij dwarsgezeten dat het budget sturend werd in de discussie.''

In het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie staat dat leerlingen die extra zorg nodig hebben naar een gewone school moeten kunnen, maar dat voldoende expertise bij docenten en voldoende voorzieningen op scholen daarvoor basisvoorwaarden zijn. In het regeerakkoord staat ook dat speciaal onderwijs een noodzakelijke aanvulling blijft op het reguliere onderwijs.

Slob voegde daaraan toe dat hij verwacht dat er altijd speciale scholen zullen blijven bestaan in Nederland. "Er zijn landen waar geen speciaal onderwijs bestaat, zoals Italië en Canada '', weet hij. Vanuit Canada is de term 'inclusief onderwijs' volgens hem naar Nederland overgewaaid. Met inclusief onderwijs wordt bedoeld dat alle kinderen naar het reguliere onderwijs gaan.

Arie Slob is een keer rondgeleid op een Canadese school, vertelde hij gisteren. "In Canada zijn de klassen kleiner en er lopen heel veel zorgbegeleiders rond die een kind dat extra begeleiding nodig heeft, even uit de klas kunnen halen en het weer terugbrengen als het weer kan. Dat is een luxe situatie.'' Slob betwijfelt of de Nederlandse maatschappij bereid is het prijskaartje dat daaraan hangt, te betalen.

Arie Slob
In de media