Raad Hardenberg akkoord met ChristenUnie-initiatief Millenniumgemeente

woensdag 13 juni 2007 15:22

Hardenberg eerste Millenniumgemeente van Overijssel

Hardenberg is de eerste Millenniumgemeente van Overijssel. De gemeenteraad is dinsdag 12 juni akkoord gegaan met een initiatiefvoorstel van de ChristenUnie om Hardenberg aan te melden als Millenniumgemeente. Dit betekent dat Hardenberg zich extra gaat inzetten voor het bereiken van de Millenniumdoelen. Het is uniek in Nederland dat het initiatief hiervoor vanuit de gemeenteraad komt.

Alle regeringen, waaronder de Nederlandse, hebben zich in 2000 verbonden aan de Millenniumdoelen. Deze doelen zijn gericht op het uitbannen van armoede en honger en het verbeteren van de toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en schoon water. Deze doelen moeten in 2015 worden gehaald. Op zaterdag 7 juli is de helft van de tijd verstreken. Er zijn resultaten gehaald, maar een aantal doelen blijft achter.

De gemeente Hardenberg is al op veel fronten bezig om uitvoering te geven aan de Millenniumdoelstellingen. Zo gebeurt er het nodige op het gebied van klimaatbeleid. De film An Inconvenient Truth van Al Gore is getoond aan de bevolking en in het gemeentehuis wordt Max Havelaar koffie geschonken. Ook is er tot en met 2010 jaarlijks een bedrag van 35.000 euro aan Markfluwergelden beschikbaar voor ontwikkelingswerk.

De ChristenUnie is blij met deze maatregelen, maar wil met het initiatiefvoorstel nog meer mensen betrekken bij de Millenniumdoelen. Hiervoor moet een Comité van Aanbeveling worden aangesteld. Dit comité kan de schakel zijn tussen de gemeenteraad en de bevolking. Het comité kan initiatieven ondersteunen die een bijdrage leveren aan het halen van de Millenniumdoelen. In het bijzonder denkt de fractie van de ChristenUnie aan inwoners die affiniteit en ervaring hebben met één van de doelen, om zo het initiatief en de verantwoordelijkheid met de bevolking te delen. Drie raadsleden gaan zich bezighouden met de samenstelling van het comité. Eén van hen zal voorzitter van het comité worden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Initiatiefvoorstel ChristenUnie-Hardenberg inzake Millenniumdoelen92,0 kBapplication/msworddownload
In het land

Reacties op 'Raad Hardenberg akkoord met ChristenUnie-initiatief Millenniumgemeente'