Wens Rouvoet in vervulling

rouvoet_spreekt_met_jeugd_Joost_Ooijmandinsdag 04 maart 2008 09:46

De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met het wetsvoorstel kindgebonden budget. Een langgekoesterde wens van ChristenUnieminister Rouvoet. Gezinnen met meerdere kinderen krijgen vanaf 2009 meer geld via het kindgebonden budget, een inkomensafhankelijke toeslag. Ouders zullen een bedrag per kind ontvangen en niet meer per gezin.

Het kindgebonden budget is een langgekoesterde wens van de ChristenUnie. Minister Rouvoet, verantwoordelijk voor de invoering van het kindgebonden budget, is dan ook zeer verheugd.

Waarom hecht dit kabinet zo aan het kindgebonden budget?
„Het is niet toevallig dit kabinet dat het kindgebonden budget invoert. Een gezinsvriendelijk beleid is voor ons een belangrijke doelstelling. En dat zeggen we niet alleen, we willen dat ook zichtbaar maken in de financiën. Gezinsvriendelijkheid komt natuurlijk niet alleen tot uitdrukking in geld, maar het is wel relevant."

Wat betekent het concreet?
„Een modaal gezin met meer dan één kind gaat er vanaf volgend jaar fors op vooruit ten opzichte van 2008. Zo ontvangt bijvoorbeeld een gezin met drie kinderen en een gezamenlijk inkomen van minder dan 29.413 euro dit jaar nog 994 euro kindertoeslag, het vaste bedrag voor een gezin met kinderen. Straks wordt er een bedrag per kind uitgekeerd. Dat betekent dat datzelfde gezin met drie kinderen in 2009 1479 euro zal ontvangen, dat is dus 500 euro meer. En dat bedrag zal de komende drie jaar alleen nog maar oplopen aangezien de bedragen per kind zullen stijgen."

En voor gezinnen met een hoger inkomen dan 29.413 euro?
„Gezinnen die boven die inkomensgrens zitten, krijgen minder geld per kind. Maar ook voor die gezinnen zal het een verbetering zijn. Pas vanaf inkomens van 45.590 euro, voor een gezin met één kind, zal er geen bedrag worden uitgekeerd."

Hoe belangrijk is deze maatregel voor uzelf?
„Heel belangrijk. Als RPF-Kamerlid heb ik, net als mijn voorganger Van Dijke, al sinds midden jaren negentig gepleit voor de invoering van het kindgebonden budget. De SGP heeft dat altijd met ons bepleit, daar waren we zeer content mee. Maar we waren uiteindelijk toch een roepende in de woestijn. De toenmalige VVD-minister van Financiën, Zalm, en de andere partijen hebben ons altijd wel aangehoord, maar we kregen weinig bijval. Nu lukt het me als minister voor Jeugd en Gezin binnen een jaar om het kindgebonden budget in te voeren. Dat illustreert wel dat je als regeringspartij echt iets kunt bereiken."

Kindgebonden budget
Gezinnen met meerdere kinderen onder de 18 jaar krijgen vanaf 1 januari 2009 meer geld via het kindgebonden budget, een inkomensafhankelijke toeslag voor ouders met thuiswonende kinderen.

Op dit moment krijgen ouders met kinderen naast de kinderbijslag een zogeheten kindertoeslag. Deze toeslag is een bedrag per gezin, onafhankelijk van het aantal kinderen. In 2009 gaat de kindertoeslag over in een kindgebonden budget. Gezinnen ontvangen dan een bedrag per kind en niet meer per gezin.

Gezinnen met meer dan één kind gaan er vanaf volgend jaar op vooruit ten opzichte van 2008. Zo ontvangt bijvoorbeeld een gezin met drie kinderen en een gezamenlijk inkomen van minder dan 29.413 euro dit jaar 994 euro kindertoeslag. In 2009 krijgen zij 1479 euro budget: 994 voor het eerste kind, 305 euro voor het tweede en 180 euro voor het derde kind.

Boven de inkomensgrens van 29.413 wordt de toeslag geleidelijk lager. Gezinnen met één kind en een gezamenlijk inkomen van meer dan 44.590 euro krijgen geen toeslag meer. Voor een gezin met vijf kinderen ligt die grens op ongeveer 55.000 euro.

(Bron: Reformatorisch Dagblad / Pieter Jan Dijkman - 1 maart 2008)

(foto: Joost Ooijman - fotoburo Seen)

ChristenUnie in regering
Partij