‘Duwtje' Huizinga voor streekvervoer is forse zet

busstation 2woensdag 18 juni 2008 13:33

ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer is tevreden met de 16 miljoen euro die staatssecretaris Huizinga de provincies biedt om het cao-conflict in het streekvervoer op te lossen. Cramer: ,,Het toegezegde duwtje is een forse zet gebleken. Het OV-akkoord kan hiermee worden getekend en de stakingen kunnen vandaag nog worden beëindigd.'' Al wekenlang hebben reizigers veel ongemak van de stakingen in het streekvervoer. De ChristenUnie vroeg Huizinga om actie te ondernemen voor zover dat mogelijk was.

Met een bijdrage van 16 miljoen euro vanuit het Rijk kunnen provincies nu de lopende contracten met de vervoerssector aanpassen. De provincies hebben toegezegd dat ze in deze contracten afspraken zullen opnemen over compensatie van de gestegen brandstofprijzen, de prijsindexering en vergroening van het wagenpark.

Ernst Cramer is hier blij mee: ,,Zo kunnen voor de lange termijn structurele problemen worden opgelost, en krijgen de vervoerders meer zekerheid. Hiermee kan er een einde worden gemaakt aan het slepende cao-conflict. De staatssecretaris is en was geen partij in een cao-conflict, maar heeft een goede handreiking gedaan om het klimaat tussen de partijen in het streekvervoer te verbeteren.''

Ernst Cramer
Verkeer & Vervoer