Wie is aanstichter geweld tegen Irakese christenen?

Joel in Irak Ninevevlaktewoensdag 15 oktober 2008 09:07

Minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) moet de Irakese ambassadeur in ons land tekst en uitleg vragen over oplaaiend geweld tegen christenen in Noord-Irak. Dat vindt Kamerlid Joël Voordewind. Daarom diende hij met Van der Staaij (SGP), Van Baalen (VVD) en Haverkamp (CDA) schriftelijke vragen in.

Aanleiding voor de vragen is een bericht in het Reformatorisch Dagblad van afgelopen maandag waarin stond dat door het geweld ettelijke duizenden christenen de stad Mosul zijn ontvlucht. De Kamerleden willen weten wie er achter deze golf van geweld zit. Zij vermoeden dat het radicale soennieten zijn. De internationale gemeenschap zou meer moeten doen om aan de geweldsgolf een eind te maken.

De politici vinden het vreemd dat het systematische geweld zo kan oplaaien, onder het oog van de aanwezige (troepen)gemeenschap in Irak.

(Reformatorisch Dagblad - 15 oktober 2008)
Op de foto ziet u rouwende christelijke vrouwen die in de Ninevévlakte wonen en die mannen en zonen hebben verloren door het geweld. Sommige zijn vermoord, andere zijn ontvoerd - Foto: Ruben Timman / www.nowords.nl

• Zie ook het bericht 'Christenen ontvluchten Noord-Irak' van maandag 13 oktober in het Reformatorisch Dagblad.
  • Op deze pagina leest u meer over de inspanningen van de ChristenUnie en Tweede Kamerlid Voordewind tegen geweld tegen christenen in Irak.

In de media
Joël Voordewind