Verhagen gaat China aanspreken op situatie christenen

Chinadinsdag 06 januari 2009 10:00

Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken wil actie ondernemen tegen het harde optreden en de arrestaties van christenen in China. Dat schrijft hij in antwoord op Kamervragen van ChristenUnie-kamerlid Joël Voordewind en Kamerleden van CDA, SGP en VVD. Aanleiding voor de vragen was de arrestatie van zeventig leden van christelijke huiskerken in China. Sommigen kunnen door de beschuldigingen de doodstraf krijgen.

De christenen in de provincies Henan en Shandong werden beschuldigd van ‘spreading an evil cult' (het verspreiden van een kwade cultus). Als die beschuldiging overgenomen wordt door de Chinese rechter, hangt de christenen de doodstraf boven het hoofd.

Verhagen zegt het dat er actie ondernomen moet worden om te voorkomen dat de straf daadwerkelijk uitgevoerd worden. De Nederlandse mensenrechtenambassadeur zal de godsdienstvrijheid op 15 januari aan de orde stellen, tijdens het bilaterale overleg over mensenrechten in Den Haag.

Godsdienstvrijheid
Joël Voordewind