‘Ambachtelijk Kamerwerk, inhoud- en resultaatgericht'

top drie amendementenscoordersdonderdag 15 januari 2009 11:20

Hulp aan prostituees, betaalbare graven voor kinderen, investeringen in openbaar vervoer, opvang voor tienermoeders: op tal van beleidsterreinen wist de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer in 2008 haar eigen accenten te zetten. In de vorm van concrete wetswijzigingen (‘amendementen') die door een meerderheid van de Kamer werden gesteund.

Het was een opmerkelijk statistiekje in het jaarverslag dat Kamervoorzitter Gerdi Verbeet deze week presenteerde. Naast de overzichten van wat wel gekscherend de 'parlementaire ketelmuziek' wordt genoemd (Kamervragen, spoeddebatten) bevatte het verslag ook een overzicht van ingediende en aangenomen amendementen. Daaruit bleek dat drie ChristenUnie-Kamerleden het ereschavot bezetten in de categorie 'meest aangenomen amendementen per Kamerlid': Ernst Cramer, Esmé Wiegman en Ed Anker waren de topscoorders van het parlement. Een amendement brengt een wijziging aan op een door het kabinet ingediend wetsvoorstel. Het is daarom meer dan een 'statement': via amendementen kan de Kamer zich bij uitstek als wetgever manifesteren. Ministers kunnen een amendement niet naast zich neerleggen, zoals ze dat met een motie (een 'uitspraak' van de Kamer) wél kunnen doen.

Fractievoorzitter Arie Slob is trots op het rendement van zijn fractie. De opvallende score noemt hij het gevolg van ,,hard werken, inhoud- en resultaatgericht, ambachtelijk Kamerwerk. We zijn goede leerlingen in de school van Gert Schutte, zeg maar.''

Vervoer

Ernst Cramer noemt als voorbeelden zijn amendementen waarmee geld beschikbaar kwam voor de rietsnijdersbranche, voor openbaar vervoer en voor verbetering van het vaarwegennet op enkele concrete plekken (de keersluis bij Blokzijl en vaargeul De Boontjes van Den Oever naar Harlingen). Cramer: ,,Rietsnijders leveren een belangrijke bijdrage aan het landschapsbeheer in typisch Nederlandse wetlands zoals Noordwest Overijssel. Door de aanvoer van goedkoop riet uit Azië dreigde dit ambacht de nek om te worden gedraaid, ten koste van het landschap. Ik vind het mooi dat je dan via een wijziging in de begroting geld beschikbaar kunt stellen om deze traditie overeind te houden. Iets heel anders zijn de amendementen waarmee de verruiming van de keersluis bij Blokzijl en de verdieping van vaargeul De Boontjes mogelijk werd gemaakt. De bevordering van vrachtvervoer over het water is een speerpunt in ons verkeersbeleid. Met één modern binnenvaartschip haal je tientallen vrachtauto's uit de file. Maar dan moet dat schip wel door de sluis en door de vaargeul kunnen. In vergelijking met het aanleggen van nieuw asfalt zijn dit superrendabele en milieuvriendelijke investeringen.''

Prostitutie