ChristenUnie wil aandacht voor werknemersbelang bij Winkeltijdenwet

winkelstraat_blurdonderdag 22 januari 2009 15:02

De ChristenUnie wil dat minister van der Hoeven van Economische Zaken in haar wetsvoorstel om de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet aan te scherpen, ook de belangen opneemt van werknemers en kleine ondernemers. Dat zegt ChristenUnie-Kamerlid Ortega-Martijn donderdag in een vraaggesprek met het Reformatorisch Dagblad.

Ze zou haar wens donderdagmiddag overbrengen tijdens de eerste officiële reactie van de Tweede Kamer op het wetsvoorstel van Van der Hoeven en een concurrerende initiatiefwet van SGP en SP.

Van der Hoeven wil de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet -waardoor winkels in gemeenten met een toeristische aantrekkingskracht vaker open kunnen dan op de twaalf koopzondagen die normaal gesproken zijn toegestaan- strikter omschrijven.

Ook wil Van der Hoeven dat gemeenten straks bij de afweging over toepassing van de toerismebepaling behalve economische belangen, ook de belangen van zondagsrust, leefbaarheid, veiligheid en openbare orde meewegen. Wat de CU betreft worden daaraan, evenals in het SGP/SP-voorstel, ook de belangen van werknemers en kleine ondernemers toegevoegd.

Ortega-Martijn denkt dat het kabinetsvoorstel voldoende waarborgen biedt om het oneigenlijk gebruik van extra koopzondagen in te dammen. „Gezien de felle reacties denk ik dat de boodschap is aangekomen."

(Bron: Reformatorisch Dagblad, 22 januari 2009)

Cynthia Ortega

Reacties op 'ChristenUnie wil aandacht voor werknemersbelang bij Winkeltijdenwet'

Nieuwsarchief > 2009 > januari