'Kritieke fase vraagt om uiterst doelgerichte maatregelen'

economische_crisiswoensdag 18 februari 2009 11:22

,,We zijn een kritieke fase ingegaan", reageert Tweede Kamerfractievoorzitter Arie Slob op de door het Centraal Planbureau (CPB) gepresenteerde cijfers over de economische staat van het land. ,,De verwachtingen zijn ernstig verslechterd.'' Het aantal werklozen dreigt op te lopen tot 425.000 dit jaar. De situatie vraagt volgens Slob om ,,uiterst doelgerichte maatregelen van het kabinet, maar ook om een samenleving en sociale partners die bereid zijn hun verantwoordelijkheid te nemen''.

In december voorspelde het CPB nog een krimp van 0,75 procent. Maar die verwachting heeft planbureau moeten bijstellen, nu blijkt dat de economie wereldwijd en ook in Nederland veel harder achteruit gaat. De cijfers zijn voorlopig; op 17 maart presenteert het CPB de definitieve cijfers. Het begrotingstekort van de overheid wordt dit jaar geschat op drie procent en in 2010 op 5,5 procent. Het aantal werklozen stijgt dit jaar tot 5,5 procent van de beroepsbevolking en schiet in 2010 zelfs uit tot negen procent: 675 duizend mensen zitten dan zonder werk. Toch neemt de koopkracht volgens het CPB nog wel toe, maar de werkelozen kunnen niet meeprofiteren van die ontwikkeling.

Doelgericht
Het is volgens Slob duidelijk dat het kabinet ‘uiterst doelgerichte' maatregelen moet nemen. Welke dat precies zijn, kan nu nog niet gezegd worden. Wel vindt de ChristenUnie het belangrijk dat de maatregelen de economie niet verder ontmoedigen.

,,Deze buitengewone tijden vragen om buitengewone daden", stelde de fractievoorzitter al op het afgelopen Uniecongres in Haarlem. ,,Wij zijn bereid met een open houding naar gemaakte coalitieafspraken - ook de financiële - te kijken als dat in het belang van ons land en de aanpak van de recessie noodzakelijk is."

Ontwikkelingssamenwerking
VVD-leider Mark Rutte denkt dat er een miljard bezuinigd kan worden op Ontwikkelingssamenwerking, schrijft het Nederlands Dagblad woensdag. Dat is in elk geval geen voorstel waar de ChristenUnie zich kan vinden. Partijleider Rouvoet gaf op congres van 31 januari aan dat wat hem betreft de crisis niet aangegrepen moet worden om aan ontwikkelingssamenwerking te rommelen. ,,Júist in tijden van mondiale crisis is solidariteit van de onverminderd rijke landen met de allerarmsten onopgeefbaar."

De CPB-cijfers

Arie Slob

Reacties op ''Kritieke fase vraagt om uiterst doelgerichte maatregelen''

Nieuwsarchief > 2009 > februari