Nuon naar Zweden: 'kansen voor duurzame energie'

NUONpark-A6donderdag 26 februari 2009 15:25

De Statenfractie van ChristenUnie Gelderland is voorzichtig positief over de overname van Nuon door het Zweedse Vattenfall. Fractievoorzitter Martin Schuurman: "De krachtenbundeling die hierdoor kan ontstaan biedt heel veel kansen als het gaat om duurzaam energiebeleid. Dat moet het speerpunt zijn en daarop zullen wij de overnameovereenkomst kritisch op beoordelen."

Afgelopen maandag is het besluit bekendgemaakt dat het energiebedrijf Nuon in het Zweedse bedrijf Vattenfall de meeste geschikte partner ziet voor krachtenbundeling. Net als Nuon investeert Vattenfall in duurzame energie en garandeert leveringszekerheid tegen een redelijke prijs De twee bedrijven kunnen hierin elkaar versterken. De ChristenUnie ziet dat dit voor de grote energievraagstukken van tegenwoordig van cruciaal belang is. De fractie reageert echter voorzichtig positief. Schuurman: "Vattenfall heeft enerzijds een duidelijke duurzaamheidsagenda, anderzijds is zij zeer actief op het terrein van kernenergie".

De Gelderse ChristenUnie fractie zal de overnameovereenkomst de komende maanden goed beoordelen. Naar verwachting zal in juni blijken of de Provinciale Staten van Gelderland hun akkoord kunnen geven. In eerste instantie lijkt de overeenkomst een goede match te zijn met de Nederlandse Nuon. Haar eigen identiteit blijft behouden, maar samen hebben Vattenfall en Nuon meer financiële slagkracht en kunnen ze nog meer investeren in duurzame energie, zoals windenergie op zee. Vattenfall is een onderneming die de klimaatbedreigingen ziet en deze aan wil pakken en die visie delen wij, aldus de ChristenUnie Gelderland.

Esmé Wiegman
De overname is volgens ChristenUnie Tweede Kamerlid Esmé Wiegman een logisch gevolg van de liberalisering van de energiesector en de splitsing van Nederlandse bedrijven. ,,Daar staan wij niet van te kijken. Bij de behandeling van de splitsingswet zagen we het al gebeuren dat de Nederlandse energiebedrijven als hapklare brokken in de etalage zouden worden gezet om door de grote Europese spelers te worden overgenomen." Ook Wiegman ziet goede mogelijkheden voor investeringen in schone energie. "Vattenfall zal zich moeten houden aan de afspraken die in Nederland zijn gemaakt over het aandeel schone energie in het programma Schoon&Zuinig. Het is belangrijk dat Rijk en Provincies de handen ineen slaan om dit waar te maken," aldus Esmé Wiegman in gesprek met de Statenfractie tijdens het vandaag gehouden werkbezoek in Ede en Barneveld.

Vattenfall is volledig in handen van de Zweedse staat. Ze is vooral actief in Zweden, Finland, Denemarken, Polen en Duitsland. Vattenfall zal Nuon in gedeeltes overnemen, de eerste keer gaat het om 49% van de aandelen, de overige 51% zal in zes jaar overgedragen worden. De waarde van de Nuon bedraagt nu 10.3 miljard euro, de provincie Gelderland met ruim 44% van de aandelen zal daar 4,4 miljard euro voor krijgen.
Tot nu toe is het dividend op Nuon besteed in de Gelderse samenleving, na de verkoop zal de verkoopsom als stamkapitaal in stand blijven, zodat de jaarlijkse rente behouden blijft als inkomstenbron voor de lange termijn. Het geld wordt niet in een keer uitgegeven, maar wordt gebruikt om op de lange termijn rente-inkomsten te houden. Schuurman: ,,Als ChristenUnie hechten we aan duurzame besteding van deze inkomsten. Dat is een zaak van goed rentmeesterschap."

Esmé Wiegman
In het land