Rouvoet: Kijkgedrag zelf verantwoorden

rouvoetnieuwsdonderdag 28 mei 2009 14:00

Mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de manier waarop ze met media omgaan. Maar omdat de nieuwe media snel veranderen, wil de overheid daarbij wel de helpende hand toesteken. Dat zei minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin woensdagmiddag bij de presentatie van de Mediawijzer, een website die mensen wil helpen om media bewuster, kritischer, actiever en veiliger te hanteren.

,,Goed en verantwoord omgaan met media is iets van alle tijden. Dat hoort bij opvoeden en opgroeien, maar de media veranderen wel'', aldus Rouvoet. ,,De Mediawijzer kan helpen om handig en verstandig met media om te gaan en om een beetje te kunnen onderscheiden wat wel en niet waar is.''

De site www.mediawijzer.net van het Mediawijsheid Expertisecentrum is opgezet op initiatief van de ministeries van Jeugd en Gezin en van Onderwijs. Bij het expertisecentrum zijn meer dan 130 organisaties aangesloten, zoals het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Stichting Kennisnet, de Nederlandse Publieke Omroep en de Vereniging Openbare Bibliotheken.

Lesmateriaal
Op de site staan tips om 'je imago te managen'. Stichting Mijn Kind Online, die hier ook bij betrokken is, waarschuwt bijvoorbeeld dat informatie die je op internet zet, vaak moeilijk te verwijderen is en dat dit consequenties kan hebben bij onder meer toekomstige sollicitaties. Verder staat er lesmateriaal op de site over grenzen rond privacy ('De hele wereld kijkt mee'), vriendschap en contact maken ('de do's and don'ts van flirten op internet'), seksualiteit ('wanneer is iets te sexy?') en digitaal pesten ('MSN-afspraken'). Ook heeft de site een woordenboek van internetwoorden, zoals bloggen, chatten, en Twitter.

In 2005 introduceerde de Raad voor Cultuur de term 'mediawijsheid': mensen moeten zich ervan bewust zijn wat oude media (televisie, radio, pers) en nieuwe media (internettoepassingen, sms) met hen doen. Communicatie is door internet en mobiele diensten ingrijpend veranderd en voor veel jongeren verdwijnt het onderscheid tussen de fysieke wereld en de online wereld, constateert het expertisecentrum. Zowel bij nieuwe als bij oude media is het volgens Mediawijzer.net belangrijk om vragen te stellen als: wie is de afzender, hoe betrouwbaar is de informatie, wat betekent het voor mij?

Tijdens de bijeenkomst in Hilversum ging Rouvoet ook in op vragen over het showbizzkoppel Jan Smit en Yolanthe Cabau van Kasbergen, dat sinds kort uit elkaar is. Zowel premier Balkenende als vicepremier Wouter Bos lieten zich uit over de verbroken relatie. Vicepremier Rouvoet liet woensdag echter weten geen enkele behoefte te voelen om zich als politicus over deze privé-kwestie uit te laten. ,,Het is mijn vak niet.''

Reformatorische mediawijzer

Mediawijzer.net en mediawijzer.nl: de internetadressen zijn bijna hetzelfde, maar de inhoud van de sites bepaald niet. De eerste is een initiatief van de overheid, de ander van mensen uit de gereformeerde gezindte. Mediawijzer.nl is opgezet door de stuurgroep Mediawijzer, een reformatorisch platform voor verantwoord mediagebruik, dat gevormd wordt door medewerkers van het Reformatorisch Dagblad, predikanten en leidinggevenden van reformatorische scholen. De site wil mensen in de gereformeerde gezindte een helpende hand bieden om goed om te gaan met nieuwe media. Mediawijzer.nl zet zich in om nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ict en nieuwe media tijdig te signaleren en te doordenken. Uitgangspunt bij al het handelen van Mediawijzer.nl is 'de Bijbel als Gods Woord, opgevat naar de drie formulieren van enigheid'.

(Nederlands Dagblad, 28 mei 2009)

André Rouvoet
Samenleving