Doodstraf voor betogers Iran onjuist en onbegrijpelijk

Peter van Dalen_610donderdag 22 oktober 2009 17:04

Het Europese Parlement veroordeelde vandaag de doodstraf voor betogers in Iran. Europarlementariër voor de ChristenUnie, Peter van Dalen, pleitte er in zijn bijdrage in het debat voor om er alles aan te doen om de betogers te steunen. ,,In Iran ben je als betoger je leven niet zeker." Iran is volgens de Europarlementariër een beangstigend land. ,,Ik denk met name aan de christenen in Iran. "

"Tot het christendom bekeerde moslims hebben in dit land letterlijk geen leven. Het Iranese parlement heeft bijvoorbeeld vorig jaar een wet aangenomen waarin de doodstraf staat op afvalligheid van het islamitische geloof."

Iran behoort op het terrein van de mensenrechten tot de meest vreselijke landen ter wereld. Alles en iedereen is onderworpen aan een streng regime dat zich baseert op een radicale uitleg van de Koran. Doe je daar niet aan mee dan lig je in Iran er uit.

Doodsvonnis
Naast christenen vrezen ook betogers voor hun leven. Van Dalen: ,,Drie mensen die werden opgepakt bij de demonstraties tegen de uitslag van de presidentsverkiezingen zijn ter dood veroordeeld. Het is volstrekt onjuist en onbegrijpelijk dat een rechtbank dit vonnis heeft uitgesproken. Wellicht is er nog beroep mogelijk tegen dit vonnis maar voor een ieder is duidelijk dat je als demonstrant je leven in Iran niet zeker bent."

Van Dalen roept de Raad van Ministers en de Europese Commissie beide op er alles aan te doen om deze betogers waar mogelijk te ondersteunen, en krachtig op te komen tegen het brute Iranese regime.

Eurofractie
Peter van Dalen