ChristenUnie jongeren ten strijde tegen koopzondagen

Perspectief CU_004_610woensdag 28 oktober 2009 13:08

De jongerenorganisatie van de ChristenUnie, Perspectief, hield dinsdag een protestactie tegen de wildgroei van het aantal koopzondagen. In een stalen kooi. „De kleine ondernemers zitten gevangen.” Normaal gesproken staan er schaars geklede danseressen in, vertelt de bouwer van de kooi. Maar nu even niet. De jongeren van de ChristenUnie glimlachen. In een grote kooi, met een frame van dik zwart staal, sluiten twee van hen zich op.

Op het Plein in Den Haag, pal voor de Tweede Kamer, protesteren ze tegen een uitbreiding van het aantal koopzondagen. „Nu ja, het doel heiligt de middelen, zullen we maar denken”, zegt voorzitter IJmert Muilwijk van Perspectief.

De Tweede Kamer buigt zich dinsdagavond over een wetsvoorstel van minister Van der Hoeven van Economische Zaken (CDA) om het misbruik van de zogeheten toerismebepaling in de Winkeltijdenwet tegen te gaan. Volgens het kabinet maken steeds meer gemeentebesturen oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling; ze willen met een beroep op die bepaling het aantal koopzondagen opkrikken zonder dat sprake is van toerisme.

De ChristenUniejongeren nemen het op voor de kleine ondernemers. Muilwijk: „Koopzondagen houden kleine winkeliers gevangen. De oppositie zegt tegen die ondernemers: Je hoeft je winkel niet per se te openen op zondag. Maar zo werkt het niet. Doordat nu grote ketens wel op zondag open zijn, worden kleine ondernemers verplicht om ook open te zijn, anders lijden ze grote financiële verliezen. Het is een schijnvrijheid.”

Muilwijk vindt dat Van der Hoeven „treuzelt” door de wet pas in 2011 in te willen voeren. „De minister moet niet treuzelen. De ChristenUniefractie moet vasthouden aan het terugdringen van koopzondagen in 2010.”

Ondernemer Slooten uit Amsterdam-Noord juicht het initiatief van de jongeren toe. „De koopzondagen zijn het einde van kleine zelfstandigen. Wij lopen duizenden euro’s mis doordat grote winkelketens het zich wel kunnen veroorloven open te zijn op zondag.”

Dinsdagmiddag verzamelden de afgelopen weken ruim 32.000 handtekeningen in hun strijd tegen het misbruik van koopzondagen.

Een belangrijk deel van de oppositie, D66, PVV, GroenLinks en VVD, is tegen inperking van het aantal koopzondagen.

(Reformatorisch Dagblad, 27 oktober 2009 / Foto: Christiaan Zielman, www.zielmanfotografie.nl)

Partij

Reacties op 'ChristenUnie jongeren ten strijde tegen koopzondagen'

Nieuwsarchief > 2009 > oktober