Twintig-weken-echo heeft stijging abortussen tot gevolg

echo2dinsdag 19 januari 2010 14:52

Uit onderzoek van TNO blijkt dat de twintig-weken-echo tot een forse toename van abortussen bij kinderen met een open ruggetje en een waterhoofd heeft geleid. De ChristenUnie maakt zich zorgen dat dit het gevolg is van wat men als 'noodsituatie' ziet en stelt schriftelijke vragen aan de staatssecretaris van VWS.

In de oproep van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK), die ruimere regels wil voor actieve levensbeeïndiging bij pasgeborenen met ernstige handicaps (Volkskrant, 19-01), zegt Esmé Wiegman niets te zien. ,,De ChristenUnie wil geen ruimere regels, maar een duidelijk protocol en toetsing vooraf."

Schriftelijke vragen van de leden Wiegman-van Meppelen Scheppink en Voordewind aan de staatssecretaris van VWS over een toename van abortussen vanwege een open rug en waterhoofd als gevolg van de twintig-weken-echo.

1. Heeft u kennisgenomen van het onderzoek van TNO ‘Preventie en Zorg’, waaruit blijkt dat de twintig weken echo tot een forse toename van het aantal abortussen vanwege een open rug en waterhoofd heeft geleid?

2. Op welke wijze bent u voornemens om de bevindingen van het TNO rapport te betrekken bij het onderzoek naar de aard van de noodsituatie?

3. Bent u bereid om via (anonieme) registratie de redenen voor een abortus beter inzichtelijk te maken en hiervan in het vervolg verslag te doen in de jaarrapportages Wet Afbreking Zwangerschap?

4. Welke rol ziet u voor uzelf weggelegd om de voorlichting en informatievoorziening door artsen omtrent de twintig-weken-echo te verbeteren, bijvoorbeeld met betrekking tot de behandelmogelijkheden van aandoeningen?

Abortus
Esmé Wiegman

Reacties op 'Twintig-weken-echo heeft stijging abortussen tot gevolg'

Nieuwsarchief > 2010 > januari