ChristenUnie en SGP bestrijden visie Goeree

zaterdag 19 juli 2003 22:38

Dit persbericht is oorspronkelijk gedateerd op 21 mei 2002. Het is nu wegens een herhaling van het TV-programma op zaterdag 19 juli 2003 opnieuw geplaatst op deze site.

De ChristenUnie en de SGP zijn onaangenaam verrast door uitspraken van mevrouw Jenny Goeree in het televisieprogramma Het Zwarte Schaap van zaterdag 18 mei jl.
De partijen bestrijden de suggestie van mevrouw Goeree dat zij haar standpunten over de holocaust en over homo's delen en nemen daar nadrukkelijk afstand van. De ChristenUnie en de SGP vinden het kwalijk dat presentator Inge Diepman (VARA) de suggestie van mevrouw Goeree zonder enige grond klakkeloos overnam.

Inge Diepman (VARA) neemt opmerkingen over partijen klakkeloos over

In het televisieprogramma Het Zwarte Schaap van zaterdag jl., verwoordde mevrouw Goeree haar bekende standpunt dat de joden zelf de schuld dragen voor de holocaust. ChristenUnie en SGP benadrukken dat zij geen enkele passage uit partijdocumenten of geen enkele uitspraak van partijvertegenwoordigers als bewijsvoering hiervoor kan aandragen. De suggestie van mevrouw Goeree is pijnlijk, omdat de ChristenUnie en de SGP zich verbonden weten met het joodse volk en zich inspannen voor het bestaan en de veiligheid van de staat Israël. De partijen verwachten dat de VARA het programma niet herhaalt zonder aan te geven dat de beweringen van mevrouw Goeree èn Inge Diepman over de ChristenUnie en de SGP niet kloppen.

M. van Daalen
Voorzitter ChristenUnie