Raadslid ChristenUnie brengt via weblog Groningse politiek tot leven

maandag 07 juli 2003 13:49

In de gemeente Groningen brengen twee raadsleden van ChristenUnie en VVD de stadspolitiek tot leven dankzij een dagboek op internet, het zogenaamde weblog. Hun weblogs zijn gemakkelijk te vinden via de Digitale Stad Groningen (DSG) Daar geven ze hun persoonlijke visie op tal van ontwikkelingen in de Groningse gemeentepolitiek. De weblog-rage is overgewaaid uit Amerika, waar al miljoenen weblogs zijn.

De DSG presenteert sinds kort weglogs van de raadsleden David de Jong (ChristenUnie) en van Remco Kouwenhoven (VVD). Er wordt ook nog gewerkt aan een weblog voor Drewes de Haan van GroenLinks. Daardoor kan iedereen die belangstelling heeft voor gemeentepolitiek snel de reacties en denkbeelden van stedelijke politici lezen.

Remco Kouwenhoven was het eerste raadslid dat met een weblog begon. Dankzij zijn politieke dagboek werd hij zelfs genomineerd voor de titel: 'digitaal gemeenteraadslid van het jaar'. Sinds hij met zijn weblog 'on-line' is, is zijn mening ook wat vaker terug te vinden in de pers, zo lijkt het wel. Want ook journalisten nemen wel eens een kijkje in het weblog. Fractievoorzitter David de Jong van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie is namens zijn fractie actief met zijn weblog op de site van de Stichting Digitale Stad Groningen. De Jong kan dankzij het weblog tekst en uitleg geven aan 'zijn' kiezers.

Een weblog is een soort dagboek dat op elk moment van de dag kan worden aangevuld met nieuwe korte berichten en daardoor heel actueel is. De beheerder van een weblog kan zelf bepalen hoe vaak hij er gebruik van maakt. Zo kan het aantal berichten per dag varieeren. Door de vorm en de lengte van de berichtjes zijn weblogs heel toegankelijk. Bezoekers kunnen bovendien op elk bericht direct reageren.

Een weblog bericht van David de Jong eerder vanochtend:

7 juli 2003 11.59: “Donderdagmiddag een interview gedaan met TV-Noord over het dualisme in de stad. Ben daar een stuk positiever over dan veel anderen. Bruist de raad nu veel meer? was een van de vragen. Komen er veel meer mensen naar de debatten toe? Over het algemeen niet, maar waar het er echt toe doet, wel! Bij de bezuinigingsvoorstellen was de opstelling van de raad veel minder voorspelbaar als een aantal jaren geleden. Voor de insprekers had het wel degelijk zin om naar de hoorzitting van de gemeeteraad te komen en dat deden ze in grote getale. Ondanks dat er stevig bezuinigd moest worden, zijn de meest kwetsbare punten eruit gehaald (loket Hoogkerk, WING en Simplon). Het college moet veel meer zijn best doen om de raad te overtuigen van de plannen en dat is een goede zaak.”
In het land

Reacties op 'Raadslid ChristenUnie brengt via weblog Groningse politiek tot leven'

Nieuwsarchief > 2003 > juli