Bezwaren ChristenUnie Ede tegen theaterproductie

woensdag 03 maart 2004 20:03

Christelijke fracties in Ede zijn verontwaardigd over een voorstelling van theatergroep De Bloeiende Maagden, die deze maand wordt opgevoerd in het Edese theater Cultura. Volgens CDA, SGP en ChristenUnie is het stuk
„godslasterlijk en aanstootgevend.”

„godslasterlijk en aanstootgevend.”

Teka Baanstra-Griffioen, raadslid voor de ChristenUnie: "De ChristenUnie vindt dat niet alles kan in het theater, zeker niet als het door de overheid gesubsidieerd wordt. Voor kunst moeten normen gelden, en dan niet alleen artistieke normen. Wij keren ons tegen culturele expressie die godslasterlijk, kwetsend, al dan niet doelbewust shockerend is, en zijn van mening dat gemeente voorwaarden moet stellen aan zaken waarmee gemeenschapsgelden zijn gemoeid."

Bij de algemene beschouwingen heeft de fractie van ChristenUnie Ede aandacht gevraagd voor aanstootgevende theaterproducties. Teka Baanstra-Griffioen: "Wij hebben gezegd, dat wij niet zitten te wachten op het binnenhalen van aanstootgevende theaterproducties. Zij gaan de grenzen van betamelijkheid ver te buiten onder het mom van kunst. Als voorbeeld hebben wij toen het aanstootgevende en godslasterlijke theaterstuk INRI genoemd. Dit stuk wordt deze maand opgevoerd in het Edese theater Cultura door de theatergroep De Bloeiende Maagden."

De Edese fractie heeft samen met de SGP en het CDA een brief hierover geschreven naar de directeur van het theater en de wethouder van cultuur. Teka Baanstra-Griffioen:  "Wij vinden het een goede zaak, dat wij samen met de SGP en het CDA hierover overeenstemming hebben kunnen vinden. In de brief hebben wij duidelijk gemaakt, dat met de programmering van dergelijk theaterstuk een grens overschreden is en dringen er op aan om bij de programmering in de toekomst terdege rekening te houden met een groot deel van de Edese bevolking. Verder nodigen wij de directeur uit voor een gesprek."

Downloads:
Brief bestuurdersvereniging 19 maart 2004