Gemeenteraadsvergadering in voetbalstadion

vrijdag 25 juni 2004 12:19

Door: Annerieke Pruim

Op 25 juni vergaderde de raad van de gemeente Raadsheide in het Abe Lenstrastadion van Heerenveen. Op het programma stond de rigoureuze aanpak van het centrum van het dorp. De raadsleden van de verschillende lokale partijen bestookten het college met talrijke vragen over hun werkwijze. Dat college verschool zich achter haar bevoegdheden en was van mening, dat de raad op dit punt niet aan zet was. Zie hier het ‘conflict’ dat in veel gemeenten naar voren komt. Waar liggen de bevoegdheden van de raad en waar die van het college? Kortom, hoe staat het met de kaderstellende rol van de raad. En hoe geef je daar als ChristenUnieraadslid invulling aan.

De bijeenkomst in Heerenveen was de aftrap van onze nieuwe training ‘Kaderstellen door de Raad’. De trainers lieten in een sneltreinvaart de theoretische achtergronden van de kaderstellende rol van de raad voorbijkomen. Vervolgens werden de deelnemers verdeeld over verschillende partijen om in een rollenspel te oefenen. Deze training combineert de theorie met de praktijk en legt een aantal valkuilen bloot, die in de huidige verhoudingen soms tot irritatie of onduidelijkheid leiden.

De ChristenUnie organiseert deze training in samenwerking met de stichting Lokale Rekenkamer te Utrecht. Voor de data van komende trainingen zie de agenda elders in Handschrift.
In het land

Reacties op 'Gemeenteraadsvergadering in voetbalstadion'