ChristenUnie raadslid Lisse politicus van het jaar

woensdag 05 januari 2005 14:55

Bron: Nederlands Dagblad (5 januari)

Gemeenteraadslid voor SGP-ChristenUnie Hans de Jong is door de gemeente Lisse uitgeroepen tot Politicus van het Jaar 2004. De jury constateerde dat hij in de raad en bij het college groot gezag geniet als het om de financien gaat. Als hij een bezuiniging oppert, zo gaat de mare, wordt die onmiddellijk door wethouder Schuijt genoteerd.

Bron: www.lisse-actueel.nl (3 januari)

Het raadslid Hans de Jong (SGP-ChristenUnie) is gekozen tot Politicus van het jaar 2004. Oud-journalist en juryvoorzitter Hans Smulders reikte de Jong maandagavond de prijs uit tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Lisse.

De prijs bestaat dit jaar uit het beeldje 'Roem at the top'  van de beeldhouwers Frans en Truus van der Veld. het beeldje - een slak op weg naar een kamer met uitzicht ( 'a room with a view') - symboliseert de traagheid en het duld die de politiek eigen is, aldus de kunstenaars.

Van de 152 Lissers die via de weekbladen en deze website aan de verkiezing hebben meegedaan, brachten 52 inzenders hun stem uit op het confessionele raadslid. CDA-fractievoorzitter Jan Kippers haalde met 39 stemmen een tweede plaats. Zonder door de pers te zijn genomineerd, haalde Ed Takken (D66) met 25 stemmen een verrassende derde plaats. Het PvdA-raadslid Hans Bet kreeg 15 stemmen.

Een voor de hand liggende conclusie over de uitslag is dat Hans de Jong ook buiten zijn eigen confessionele kring enig aanzien geniet. De Jong is een typische SGP/CU'er-nieuwe-stijl. Uit zijn constructieve optreden blijkt dat de tijd dat SGP raadsleden in de gemeenteraad alleen het woord voerden om tegen de begroting van de bibliotheek te stemmen, ver achter ons ligt. 'We voelen ons aangetrokken tot zijn principiële benadering en we vinden hem een kei als het over financiën gaat', aldus het commentaar van één van de inzenders. 'Ondanks het feit dat hij zeker niet mijn partij representeert', zo voegt een ander toe.

Commentaar van de jury

En dan is de winnaar, de Politicus van het Jaar 2004, de heer Hans de Jong van de SGP/ChristenUnie. Hans de Jong vergaarde niet minder dan 34 procent van de uitgebrachte stemmen.

Het verbaasde de jury niet dat men dit jaar de titel Politicus van het Jaar heeft verleend aan een financieel deskundige. Want het was geld, geld en nog eens geld dat het afgelopen jaar de debatten in de raad bepaalde. Wij vormen immers een gemeente, waarvan, zoals u zich herinnert, de Gemeentelijke Begrotingskrant  het euvele lef had te verklaren, dat Lisse niet zozeer last heeft van te hoge uitgaven als wel van te lage inkomsten.
Hans de Jong is van zijn vak financieel deskundige; hij is manager financiële administratie bij het PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland. Als je die baan goed wil doen, moet je wel wat in huis hebben.
De jury  constateerde dat Hans de Jong in de raad en bij het college groot gezag geniet als het om de financiën gaat. Als hij een bezuiniging oppert, zo gaat de mare, wordt die onmiddellijk door wethouder Schuijt genoteerd.
De jury stelde ook vast dat dit gelovige lid van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, u weet wel van het Witte Kerkje, dat kortgeleden nog uitgebreid moest worden, een principiële man is, maar ook met zijn tijd meegaat. Hij is niet tegen jeu de boulen op zondag.
In het land

Reacties op 'ChristenUnie raadslid Lisse politicus van het jaar'