Speech: Luis in de pels van de Belgische politiek

zaterdag 13 november 2004 16:35

Kris Vleugels, is dankbaar het congres te mogen toespreken, namens het Vlaamse kleine broertje. De ChristenUnie in Nederland betekent ook in België veel. Zonder de ChristenUnie is het in Vlaanderen nog moeilijker als christelijke partij. C’Axent heeft aan de ChristenUnie iemand die helpt bouwen. De muren van christelijk Europa liggen in puin. Er zijn nl. teveel politici die zich christen noemen, maar in werkelijkheid met de antichristelijke stroom meedrijven. Zij zeggen, ik berg U diep in mijn hart, en bedoelen dan, zo diep dat ik het niet meer kan vinden. Christenen moeten hun overtuiging meenemen i.p.v. thuis te laten. Daarom is vorig jaar C’Axent opgericht, het christelijk accent, christenen, overtuig je.

Een politieke partij is C’Axent niet, maar een christelijke luis in de pels van de Belgische politiek. Er wordt over gesproken en geschreven. C’Axent is dus niet onbekend. Er wordt met argusogen naar gekeken en er wordt rekening mee gehouden, volgens een reactie van premier Verhofstadt: dat C’Axent de euthanasiewet, de regeling voor schuldloze echtscheiding en het homohuwelijk wil terugschroeven. Toen Kris Vleugels het CD&V 8 pertinente vragen daarover stelde, wisten ze dat dit voorgelegd zou worden en dat dit belangrijk zou zijn voor de verkiezingen.

C’Axent zoekt een eigen weg in de Belgische politiek. En is dankbaar voor de ondersteuning uit het noorden, uit Nederland, want in Vlaanderen blijft die steun uit. De ChristenUnie kent vrijstellingen. Wil C’Axent groeien, dan moeten ze ook vrijgestelden hebben, niet alleen de vrijwilligers, waar de partij nu uit bestaat. België is al lang geen Rooms Katholiek land meer. Het ledenaantal van C’Axent groeit dan ook gestaag, alle christenen en ook Rooms Katholieken worden een minderheid. De Rooms Katholieken merken dat en zien de kwaliteiten van de protestanten. Die zijn gewend vanuit een minderheidspositie te reageren, daar reageren Rooms Katholieken op en ze sluiten zich aan bij C’Axent, ze zijn partners en zelfs volgelingen.

Ondanks het feit dat de liberalisering is doorgestoten in België bleek enkele weken geleden, dat Vlaanderen die libertijnse trend beu begint te worden. In De Leeuwenkuil, een debat programma op de Vlaamse tv, zijn 3 weken na elkaar de onderwerpen prostitutie, misbruik van het vrouwenlichaam in de media en knoeien met ongeboren leven behandeld. Een uitgesproken christen werd in alle 3 de uitzendingen door de kijkers van het programma, door de stemmers, gekozen tot degene die het beste die standpunten verwoordde.

Redt hen van wie kwaad willen doen, de tekst van vanmorgen deed Kris Vleugels denken aan het liberaal kwaad waarmee België bestookt wordt.
In de komende maanden zou het kunnen dat blijkt dat de deur dicht gaat, dat C’Axent niet gewenst is. Dan is men zeker aangewezen op steun van elders. Misschien vindt de ChristenUnie het moeilijk dat de ChristenUnie klein is in Nederland, maar voor C’Axent is de ChristenUnie wel een grote broer. Beide partijen zijn wel kleintjes in het politiek landschap, maar David was ook klein tegenover Goliath en we weten hoe dat is afgelopen. Kris Vleugels roept de ChristenUnie op, Kom over en help ons. De nood is groot, maar Gods hulp is groot. Kris Vleugels wenst de ChristenUnie Gods zegen en ook Zijn zege bij de volgende verkiezingen.

De voorzitter dankt Kris Vleugels voor zijn inspirerende woorden en overhandigt The Undutchables.

Verslag van de speech van Kris Vleugels van C'axent uit Belgie op het 12e Uniecongres op 13 november 2004
Congres
Partij