Peter blokhuis: Partij moet karakter tonen

vrijdag 04 februari 2005 11:33

Dit artikel is verschenen in het Nederlands Dagblad

door onze redacteur Rinder Sekeris

EDE - Peter Blokhuis zal niet met een kant en klaar programma op zak aantreden als voorzitter van de ChristenUnie. Toch heeft hij wel ideeën. Het moet duidelijker worden waar de ChristenUnie voor staat. En de verstandhouding met de SGP moet verbeteren.

,,Ik heb begrepen dat het partijvoorzitterschap ongeveer een dag in de week kost'', zegt Blokhuis. Dat komt goed uit: vier dagen in de week werkt hij als 'opleidingsmanager' bij de Christelijke Hogeschool Ede. Zijn tweede baan bij het politiek bedrijf wordt een terugkeer. Ruim een jaar geleden nam Blokhuis afscheid als voorzitter van het curatorium van de mr. G. Groen van Prinsterer Stichting, het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie.

Als Blokhuis de ChristenUnie bekijkt, ziet hij ,,een levend geheel'' dat bestaat uit ,,zeer betrokken mensen'' en ,,een partij die openstaat voor discussie''. ,,Iets van die frisheid zou best wat duidelijker naar buiten mogen stralen.''

De beoogd voorzitter waakt er overigens voor met een 'actielijst' aan te treden. ,,Maar ik kom wel als een kenner van de partij, dus ik heb bepaalde ideeën. De samenwerking binnen de verschillende partijgeledingen valt nog te verbeteren. Ik heb altijd gevonden dat er te veel langs elkaar heen wordt gewerkt. Dat is begrijpelijk, zeker bij een kleine partij waar iedereen druk is met zijn eigen agenda. Maar er komen daardoor dingen onvoldoende bij elkaar.''

Actualiteit

Blokhuis noemt het verder belangrijk dat de ChristenUnie investeert 'in de diepte'. ,,De ChristenUnie is het aan haar verleden verplicht ook in bezinnende zin het een en ander op tafel te leggen.'' Uitgangspunten en partijprogramma dienen ,,op een handzame manier'' aan te sluiten bij de actualiteit. ,,Daarvoor hebben we het wetenschappelijk instituut nodig. Een probleem is dat niet iedereen dat zo ziet, maar men moet gaan inzien dat het instituut waarde heeft voor de partij, ook vanuit het verleden. Het wetenschappelijk instituut verdient een eigen plaats om te voorkomen dat je als partij meedeint op de golven van de actualiteit.''