ChristenUnie Flevoland: Holland Acht roeit aan elastiek

donderdag 13 oktober 2005 12:36

Gisteren presenteerden 4 commissarissen van de Koningin en 4 burgemeesters een manifest, waarin ze opriepen tot bestuurlijke hervorming. Het zoveelste plan om het aantal provincies te verminderen. Als het bestuur een groter gebied kan besturen dan gaat het beter. Machtsdenken, vindt de ChristenUnie Flevoland, waarvan in de praktijk bewezen is dat het niet werkt.

Het bestuur moet slagvaardiger, want het gaat economisch niet goed met onze regio, aldus de Holland Acht. Daags erna werd gepubliceerd dat Flevoland de grootste economische groeier van de Nederlandse regio’s is. Volgens Thijs van Daalen (fractievoorzitter van de ChristenUnie Flevoland) is het daarom onzin om naar bestuurlijke schaalvergroting te streven.

Een ander voorbeeld, dat door de Holland Acht wordt aangedragen om hun drang naar schaalvergroting te rechtvaardigen, is de snelle verbinding tussen de 4 grote steden. Al jarenlang wordt erover gesproken. Een deel van die snelle verbinding, die tussen Rotterdam en Den Haag, valt onder de Provincie Zuid-Holland. Dat ene bestuursorgaan is er niet in geslaagd om de partijen op een noemer te krijgen. Een dergelijk bestuursorgaan groter maken, betekent de machteloosheid nog verder verspreiden, constateert de ChristenUnie Flevoland.

Met de suggestie van de Holland Acht dat er teveel bestuursorganen zijn en dat er veel te veel vergaderd wordt, is de ChristenUnie Flevoland het hartgrondig eens. Dat is een deel van de cultuur die doorbroken moet worden.
Zij roept de Holland Acht op om daar te beginnen. Laat de goede wil en de bestuurlijke daadkracht maar eens blijken door bijvoorbeeld de ROA en het Noordvleugel overleg op te heffen en als provincies Noord-Holland en Flevoland gewoon de regietaak op je te nemen waartoe je geroepen bent. Daar is geen staatscommissie voor nodig. Daar zijn krachtige bestuurders voor nodig!
In het land

Reacties op 'ChristenUnie Flevoland: Holland Acht roeit aan elastiek'