Aangescherpte Winkeltijdenwet hard nodig

Koopzondagdonderdag 01 april 2010 19:51

Hoewel Amsterdam-Noord verre van toeristisch is, mogen de deuren van winkels op zondag toch open. De ChristenUnie ziet hierin nogmaals bevestigd dat de huidige Winkeltijdenwet aangescherpt moet worden om oneigenlijk gebruik tegen te gaan.

De kortgedingrechter in Amsterdam heeft expliciet erkend dat winkeliers met het besluit van de gemeente geen rustdag meer zullen hebben. Bovendien wordt door de rechter onderbouwd dat werknemers druk kunnen ondervinden door dit besluit om op zondag te werken. De rechter kan dit niet meewegen, omdat werknemersbelangen en andere kwetsbare belangen geen bescherming in de Winkeltijdenwet vinden.

Kamerlid Cynthia Ortega: ,,Dit wijst maar weer op de noodzaak van de in de Eerste Kamer voorliggende wijziging van de Winkeltijdenwet. Daarin wordt immers van gemeenten gevraagd belangen als zondagsrust, werknemers- en ondernemersbelangen wel mee te wegen. Bovendien moet een gemeente in de aangescherpte WTW beter onderbouwen waarom er sprake is van autonoom toerisme.’’

De drang naar een 24-uurseconomie kent ook gedupeerden, blijkt uit recent onderzoek van Locatus in opdracht van vastgoedbedrijf Corio: de kleine zelfstandige winkelier verdwijnt. Ortega: ,, Als je kleine winkeliers uit het straatbeeld wilt jagen, dan is de zondagsopening een prima middel. Amsterdam heeft blijkbaar geen oog voor kleine winkeliers en de belangen van werknemers.’’

Cynthia Ortega

Reacties op 'Aangescherpte Winkeltijdenwet hard nodig'