'Samenwerking Nederland en Suriname niet afhankelijk maken van Bouterse'

20100921 Prinsjesdag_0077woensdag 22 september 2010 15:12

"De samenwerking tussen Nederland en Suriname moet niet afhankelijk worden gemaakt van het presidentschap van Desi Bouterse. Suriname is zoveel meer dan Bouterse. De relatie tussen Nederland en Suriname moeten we niet zomaar weggooien vanwege één persoon." Dat zei Carl Breeveld, partijleider en parlementslid van de DOE-partij (democratie en ontwikkeling in eenheid) in Suriname gisteren bij de bijzondere fractievergadering van de ChristenUnie op Prinsjesdag.

Breeveld is namens zijn partij in Nederland op werkbezoek. De ChristenUnie en zusterpartij DOE hebben de afgelopen tijd intensief contact onderhouden.

Omdat Bouterse op democratische wijze aan de macht is gekomen, heeft DOE geen andere keuze dan dat te respecteren, stelt Breeveld. "De eerste letter van onze naam – DOE – staat voor democratie. De heer Bouterse is op democratische wijze gekozen. Als president is hij ons staatshoofd en respecteren wij hem derhalve."

Breeveld: "Voorts is van belang te beseffen dat Bouterse een kabinet met een breed draagvlak heeft samengesteld, bestaande vooral uit personen die op basis van hun deskundigheid een positie vervullen. Ik noem hierbij de minister van Financien die voorzitter van de Vereniging van Economisten was,  de president van de Centrale Bank, tot voor kort werkzaam als senior economist bij het Internationale Monetaire Fonds,  de vice-president die tot zijn benoeming president van de Kamer van Koophandel en Fabrieken was.  Bouterse heeft duidelijk gesteld een kruistocht te beginnen tegen de corruptie in het land. DOE zal hem daarin ondersteunen omdat zaken als het invoeren van een anti-corruptie wet altijd al hoog op onze agenda hebben gestaan."

Voormalig legerleider Bouterse was hoofdverdachte van de zogeheten Decembermoorden van 1982 op vijftien tegenstanders van het toenmalige regime. Nu Bouterse president is, geniet hij onschendbaarheid en kan hij niet meer worden veroordeeld. Nederland heeft bij monde van minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) in gezegd dat Bouterse niet welkom is in Nederland.

Arie Slob met Carl Breeveld (rechts) en Paul Brandon (politiek secretaris) van DOE.

"Het besef dat wij een dispuut mogen hebben met de president van Suriname, maar dat wij een band hebben met het volk van Suriname dat verandert niet in de huidige situatie", reageerde André Rouvoet. Dat geldt voor de ChristenUnie, maar ook in de ministerraad is dat zo besproken liet Rouvoet weten. "Onze relatie met de DOE partij is daar een sprekend voorbeeld van. Zo zou het ook moeten zijn."

Breeveld wil met DOE inzetten op depolarisatie binnen de Surinaamse politiek. "Onze benadering in De Nationale Assemblee, is er een waarbij wij op basis van issues werken. Als zelfstandige eenmansfractie zullen wij met goede initiatieven komen, maar ook anderen ondersteunen die dat doen, hetzij oppositie of coalitie."

Persoonsbewijs
DOE wil ook het Persoonlijk Bewijs van Surinaamse Origine invoeren. Met dit persoonsbewijs moeten Surinamers wereldwijd in staat gesteld worden om probleemloos terug te keren naar Suriname, zodat zij kunnen bijdragen aan de ontwikkeling en opbouw van Suriname.

Leerstoel
DOE juicht het instellen van de  Leerstoel Hindostaanse Migratie aan de Vrije Universiteit van harte toe. Deze leerstoel die tot stand kwam op initiatief van Stichting Diaspora Leerstoel Lalla Rookh zal 2 oktober worden ingevuld door Dr. Chan Choennie. "Deze leerstoel geeft, evenals het werk dat door NiNsee wordt verricht, meer inzicht in de historie van zowel Suriname als Nederland. Het gaat immers om common ground. Het beschikbaar stellen van subsidie voor de nieuwe leerstoel  waarin de migratiegeschiedenis op degelijke wijze wordt onderzocht, is daarom niet meer dan billijk."

Breeveld startte zijn werkbezoek aan Nederland bij de conferentie “Internationale Samenwerking, een coherent beleid?” van de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO). Daar ging hij in discussie over de toekomstige samenwerking tussen Nederland en Suriname.

www.doepartij.org

Internationaal

Reacties op ''Samenwerking Nederland en Suriname niet afhankelijk maken van Bouterse''

Nieuwsarchief > 2010 > september