vrijdag 26 november 2010 12:30

De ChristenUnie Eerste-Kamerleden Remmelt de Boer en Flora Lagerwerf-Vergunst hebben aangegeven niet meer beschikbaar te zijn voor een nieuwe periode in de Eerste Kamer. Eerder gaf fractievoorzitter Egbert Schuurman, nestor van de Eerste Kamer, al aan niet door te gaan.

Remmelt de Boer, die op dit moment waarnemend-fractievoorzitter is, heeft o.a. de portefeuilles Onderwijs, Financiën en Ruimtelijke Ordening onder zijn beheer. Nog recent werd een motie van zijn hand aangenomen waarin de regering wordt gevraagd te komen met een integrale visie op de woningmarkt, waarbij ook de hypotheekrenteaftrek een rol dient te spelen. Remmelt de Boer zit sinds 2007 in de Eerste Kamer. Daarvoor was hij o.a. wethouder in Kampen en lid van de Onderwijsraad. De Boer vindt dat hij op een leeftijd is gekomen om een punt te zetten achter meer dan veertig jaar werken voor de publieke zaak.

Flora Lagerwerf-Vergunst is voor vier dagen per week werkzaam als vice-president van de rechtbank te Rotterdam. Het combineren van deze functie met het Eerste Kamerlidmaatschap vraagt veel tijd, waardoor zij ervoor gekozen heeft de komende periode ‘wat gas terug te nemen’. Als senator is Lagerwerf lid van de commissies justitie, sociale zaken en werkgelegenheid en de commissie die Europese regelgeving op het terrein van Binnenlandse zaken en justitie behandelt. Daarnaast heeft zij alle wetgeving over de ontmanteling van de voormalige Nederlandse Antillen behandeld. In dit kader heeft de regering op haar verzoek toegezegd de Kamer te rapporteren over de manier waarop het abortuspreventieprogramma op de BES wordt opgezet en vormgegeven.

Op 31 mei wordt een nieuwe Eerste Kamer verkozen door de leden van de Provinciale Staten.

Eerste Kamer

Reacties op 'Senatoren De Boer en Lagerwerf-Vergunst niet opnieuw beschikbaar voor Eerste Kamer'

Nieuwsarchief > 2010 > november