Europarlementariër Van Dalen: Egypte moet steviger worden aangepakt

111maandag 03 januari 2011 16:44

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissaris voor Buitenlandse Betrekkingen, mevrouw Ashton, over de bloedige aanslag in Alexandrië. Van Dalen: ,,Exact een jaar geleden was er een soortgelijke aanslag op Koptische christenen in het zuiden van Egypte. Het Europees Parlement heeft die aanslag mede op mijn initiatief in zeer scherpe bewoordingen veroordeeld en geëist, dat de christenen beter zouden worden beschermd. De Egyptische autoriteiten hebben dat toen ook beloofd en toegezegd, maar dit lijken holle woorden te zijn geweest."

Deze aanslag is maar het topje van de ijsberg volgens Van Dalen. ,,Dag-in-dag-uit worden christenen in Egypte achtergesteld en gepest door de moslimmeerderheid. Ik heb daarom de eerstverantwoordelijke bewindspersoon op dit terrein, EU- Commissaris Ashton gevraagd de druk op Egypte op te voeren en na te gaan, op welke wijze de bilaterale verdragen tussen de EU en Egypte kunnen worden benut. Door die verdragen geeft de EU financiële- en handelsvoordelen aan Egypte. Misschien dat Egypte dan echt werk gaat maken van de bescherming van de christenen”

Buitenlands beleid
Eurofractie
Godsdienst en mensenrechten