Geen betutteling maar realiteiszin

Fractieblog-esmewoensdag 02 februari 2011 11:05

Terwijl in de Kamer gedebatteerd werd over Afghanistan ging thuis ook alles volop door: rapporten mee naar huis, de gpc-toets, open dagen van middelbare scholen etc. In het weekend genoten van deze nieuwe ontwikkelingen in het gezin. Leuk om op een middelbare school rond te lopen en nieuwe lesmethodes te bekijken. Voor mijn oudste speelt ook de vraag waar hij het beste met zijn gitaar terecht kan: het Greijdanus orkest of de Meander Big Band.

Deze week is de agenda weer gevuld met uiteenlopende onderwerpen: van energie tot aan het hoofdlijnenbeleid van minister en staatssecretaris van VWS; en van de schade die de brand bij Moerdijk heeft aangericht tot de situatie in Wit-Rusland. Na 100 dagen Kabinet Rutte is nog steeds onduidelijk hoe de Green Deal eruit komt te zien. Ook vraag ik me af hoe minister Schippers de kosten van de gezondheidszorg wil beteugelen als ze tegelijkertijd de levensstijl van mensen ongemoeid wil laten. Dat heeft niets met betutteling te maken, maar vooral met realiteitszin.

De kosten van de gezondheidszorg die te maken hebben met roken, overmatig drankgebruik en overgewicht stijgen explosief. Met meer 'effectiviteit' in het beleid poets dat je niet weg. En 'marktwerking' biedt al helemaal geen antwoorden. Het nemen van 'eigen verantwoordelijkheid' slaagt alleen als de overheid een actieve rol speelt en bedrijven op dit terrein 'maatschappelijk verantwoord' bezig zijn. Zolang het bedrijfsleven miljarden investeert in reclame voor ongezonde producten, ontkomt de overheid er niet aan daar iets tegenover te zetten.

Esmé Wiegman
fractieblog

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Nieuwsarchief > 2011 > februari