‘Overtuigde politieke vraagt overtuigde stemmers’

HS1-Ruben-Timman-Anja-Hagawoensdag 23 februari 2011 16:16

“Wie niet stemt op 2 maart, laat een grote kans liggen. Politiek met christelijke overtuiging, bestaat alleen bij gratie van stemmers met een christelijke overtuiging”, stelt Anja Haga, Statenlid in Friesland, in een interview met partijblad Handschrift.

“Alle Provinciale Staten in Nederland staan op dit moment voor een dezelfde grote uitdaging”, zegt Anja Haga. “Gemeenten zijn niet in staat regionale thema’s op te pakken en Den Haag is voor veel provincies erg ver weg. De provincie slaat heel mooi de brug tussen gemeentelijk en landelijk bestuur. Die belangrijke functie en meerwaarde weten provincies tot nog toe lastig uit te leggen aan de kiezers. Bedenk dat de uitvoering van provinciaal beleid vooral door derden gebeurd. Het wordt uitbesteed. In het openbare leven zien we dus allerlei organisaties het werk doen, wat voortkomt uit provinciaal beleid. Je merkt dat het nut van de provincie nauwelijks bekend is. En dat zie je weer terug in de opkomstpercentages tijdens verkiezingen. Tijd om daar wat aan te doen!”

Glashelder
Anja Haga is een relatief nieuw gezicht binnen de ChristenUnie. Toen ze rond 2000 in Leeuwarden kwam wonen, werd ze lid van de toen nog gloednieuwe partij. “Ik wilde me daarvoor niet binden aan het GPV of de RPF. Die waren teveel verbonden aan kerkelijk stromingen. Mijn keuze was er vooral één vanuit een diep besef dat ik vanuit mijn christen-zijn invloed wilde uitoefenen op openbaar bestuur. Een christen legt politieke keuzes langs een heel andere meetlat dan een niet-christen. Neem het voorbeeld van de aanleg van een provinciale weg. Als je redeneert vanuit het principe dat kwetsbaar leven bescherming verdient, dan wil je er voor zorgen dat zo’n weg zo veilig mogelijk wordt aangelegd. Onze motivatie is glashelder en keuzes zijn heel goed uit te leggen, omdat die motivatie zo duidelijk is.”

Mobiliseren
“Als ik vooruit kijk naar 2 maart, dan zou ik de lezers van Handschrift op willen roepen om vooral te gaan stemmen. Het klinkt als een cliché, maar elke stem telt. Als christenen op 2 maart niet gaan stemmen, wie gaat dan het beleid bepalen? Wie gaat ons dan vertegenwoordigen? Laten we allemaal de kans grijpen om het beleid in Nederland vanuit onze christelijke visie te beïnvloeden. Want het gaat ergens over op 2 maart. De provincie beslist over ieders persoonlijke leefomgeving. En wat dacht je van de Eerste Kamer? Die wordt straks gekozen door de statenleden. En hoe groot de ChristenUnie gaat worden in de Staten, beslist onze vaste achterban. Een goede manier om op 2 maart veel stemmen te trekken is om je eigen omgeving te mobiliseren. Roep iedereen op 2 maart op om te gaan stemmen. Vaders, moeders, broers, zussen, nichtjes, neefjes, oma´s, opa´s, burgen, vrienden, enzovoorts. Alleen zo kunnen we onze invloed vergroten en écht het verschil gaan maken in dit land.”

Lees het volledige interview in Handschrift, (nr. 1 2011)

(Tekst: Cornelis Vlot. Fotografie: Ruben Timman. www.nowords.nl)

Partij
Verkiezingen