ChristenUnie is gewoon christelijk!

130320091045dinsdag 22 maart 2011 11:13

Met christelijke maatschappelijke organisaties werken aan sterke samenleving

De vertegenwoordigers van de ChristenUnie zullen de aanduiding christelijk-sociaal niet meer zo vaak in de mond nemen als vlag voor de politieke lading. De betekenis ervan is voor kiezers niet duidelijk. “De typering christelijk-sociaal is mij dierbaar, maar de ChristenUnie is eerst en vooral uitgesproken christelijk”, aldus André Rouvoet zaterdag tijdens het Bestuurderscongres van de partij in Lunteren. De ChristenUnie wil samen met christelijke maatschappelijke organisaties werken aan een sterke samenleving als partner van een kleine overheid.

In congrescentrum ‘De Werelt’ in Lunteren waren vrijdag en zaterdag 250 leden van de BestuurdersVereniging van de ChristenUnie bij elkaar. Zij vertegenwoordigen de partij in allerlei politieke en bestuurlijke functies. Het thema ‘Geloven in de politiek’ werd uitgewerkt op de terreinen profiel en passie.

Overheidsreflex
Gert-Jan Segers, directeur van het wetenschappelijk instituut positioneerde de ChristenUnie  tijdens de hoofdlezing als partij van de samenleving: “Ik geloof dat mevrouw Peetoom, kandidaat-voorzitter van het CDA het ook wel eens over die partij heeft, maar als je surft naar www.partijvandesamenleving.nl dan kom je toch echt bij de ChristenUnie uit”.

Hij distantieerde zich van de idee van een maakbare samenleving: “Het staatsdirigisme van sociaaldemocraten neemt burgers alle verantwoordelijkheid uit handen”. Maar hij nam ook afstand van een dominantie van de markt die zelfs de zorg en het onderwijs zijn wil op dreigt te leggen. Segers riep de ChristenUnie op kritisch naar zichzelf te kijken: “We moeten steeds nagaan of we geen last hebben van een overheidsreflex. Bezint eer u begint aan weer een subsidie, weer een verbod, weer een taskforce en weer een actieplan. Bij veel problemen in de samenleving, ligt de oplossing ook in de samenleving”.

Verbindende schakel
De ChristenUnie kan alleen geloofwaardige politiek bedrijven als de woorden van de partij sporen met de daden. Segers: “We kunnen pas met recht pleiten voor een striktere abortuswet als we klaar staan om vrouwen in nood te helpen en we kunnen pas geloofwaardig kritiek oefenen op een gebrekkig sociaal beleid als christenen in de praktijk mensen de helpende hand bieden”. Hij wil daarin samen optrekken met christelijke maatschappelijke organisaties op het gebied van onderwijs en zorg en welzijn: “Zo is de ChristenUnie een verbindingsschakel tussen een dienstbare samenleving en de dienstbare overheid die we nastreven. En in die positie maken we ons sterk voor de samenleving zodat die werkelijk dienstbaar kan zijn”.

André Rouvoet

Reacties op 'ChristenUnie is gewoon christelijk!'

Nieuwsarchief > 2011 > maart