Tuinders in het nauw, Christen Unie vraagt om spoed overleg!

mdh-landbouwgronddonderdag 21 april 2011 08:02

Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn heeft vandaag, i.s.m. met en drietal collega-Kamerleden voorgesteld een spoed algemeen overleg te plannen over het voornemen van het kabinet om het beleid tewerkstellingsvergunningen met betrekking tot Bulgaren en Roemenen te verscherpen.

Vorige week dinsdag heeft de vaste Kamercommissie SZW in de procedurevergadering aan de minister van SZW al verzocht om een toelichting op de voorgenomen aanscherping van het beleid ten aanzien van tewerkstellingsvergunningen, de gevolgen voor diverse sectoren en mogelijke overgangsmaatregelen. Een algemeen overleg zou na het meireces gepland worden. Maar Cynthia Ortega-Martijn vindt dat het te lang gaat duren, terwijl tuinders de noodklok hebben geluid. Minister Kamp wil tewerkstellingsvergunningen in deze alleen nog verstrekken in bepaalde uitzonderingsgevallen, de ministerraad ging daarmee twee weken geleden akkoord.

Minister Kamp stelt dat de werkgevers van de land- en tuinbouw veel meer gebruik kunnen maken van werklozen in eigen land of personeel uit de Europese Unie. Het wetsvoorstel moet dat stimuleren. Als een boer niet voldoende naar de alternatieven gekeken heeft, zal een werkvergunning voor mensen van buiten de Europese Unie en Bulgarije en Roemenië geweigerd worden. Ortega-Martijn: 'Dat weigeren is nu massaal aan de gang, terwijl er geen snel alternatief voorhanden is. De minister zegt te makkelijk dat mensen met een uitkering het werk ook kunnen doen, maar verkijkt zich op de motivatie en de kwalificatie van sollicitanten die door het UWV worden doorgestuurd. Daarnaast getuigt het niet van behoorlijk bestuur om van het ene op het andere moment het beleid aan te scherpen juist nu er 'zacht fruit' zoals aardbeien geplukt moet worden. Het zal de minister sieren om met de tuinders te gaan praten en te komen tot een win-win situatie.' De werkgevers organisaties in deze sector zeggen dat er weliswaar in theorie voldoende Nederlandse werklozen zijn, maar tegelijk ook dat deze werklozen 'feitelijk niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt'. In de land- en tuinbouw verwachten ze grote personeelsproblemen als het plan van Kamp doorgaat.

De kamerleden Ortega-Martijn, Koser Kaya, Van Hijum en Azmani hebben daarom vandaag voorgesteld een spoed algemeen overleg te plannen over het aanscherpen van het beleid tewerkstellingsvergunningen met betrekking tot Bulgaren en Roemenen.

Cynthia Ortega

Reacties op 'Tuinders in het nauw, Christen Unie vraagt om spoed overleg!'