ChristenUnie: Geen grenzen bij treinkaartjes Limburg

1010867.JPGwoensdag 18 mei 2011 16:43

Treinreizigers in Limburg moeten moeiteloos over de grens kunnen reizen per trein in Limburg. Nu gelden nog verschillende tariefsystemen aan beide kanten van de grens. De ChristenUnie wil daarom dat het EU-regioticket ook geldig wordt in de regionale treinen en intercity’s in Limburg en niet alleen op de grenstrajecten. Tweede Kamerlid Arie Slob: “In de Duitse grensregio is dit ticket geldig in alle treinen behalve de ICE. In Limburg moet de NS dit kaartje ook gewoon accepteren.” Het Kamerlid heeft hierover vragen gesteld aan minister Schultz van Infrastructuur & Milieu.

De reiziger en niet de vervoerders moeten centraal staan bij de verkoop van treinkaartjes, aldus Slob. “De OV-chipkaart is nog steeds niet goed te gebruiken voor reizigers uit Duitsland of België. Het handyticket dat werkt via de telefoon is een goed alternatief zolang dit niet geregeld is.”

Ook wil de ChristenUnie dat minister Schultz met NS gaat spreken over de komende Floriade. “Ik wil dat zoveel mogelijk Duitsers per trein hier naar toe komen zodat files in de regio worden voorkomen. De Floriade organisatie wil hiervoor een speciaal kaartje voor introduceren, het Floriade-ticket. De NS wil echter om onduidelijke redenen niet meewerken.”


Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur & Milieu over de samenwerking met Duitsland bij de verkoop van treinkaartjes voor spoorvervoer Limburg.

  1. Deelt u de mening dat de het voor de reiziger met een hoofdletter R niet van belang is of een reis zich afspeelt op het hoofdrailnet, op een contractsectorlijn of op een grensoverschrijdende verbinding en of daarbij wel of niet de Nederlandse grens wordt gepasseerd, maar dat de reiziger puur van A naar B wil reizen?
  2. Waarom verkoopt de NS wel het EU-regioticket, maar is deze vervoerder niet bereid het EU-regioticket te accepteren in haar regionale stoptreinen in Limburg behoudens de grensoverschrijdende trajecten terwijl Deutsche Bahn deze tickets wel in de hele regio accepteert (regionalbahn en regionalexpress) met uitzondering van de ICE?
  3. Deelt u de mening dat één regionaal kaartje in dit gebied waar de grens nooit ver weg is in het belang is van de reiziger met de hoofdletter R en dat de NS hieraan mee dient te werken?
  4. Bent u bereid de NS-directie hierop aan te spreken zodat de reizigers in Limburg nog dit jaar een aantrekkelijk kaartje in de hele regio kunnen gebruiken?
  5. Kent u het handytciket dat werkt via smartphones en wordt toegepast in de Duitse vervoerregio’s van Aachner Verkehrsverbund en Verkehrsverbund Rijn-Ruhr? Bent u ervan op de hoogte dat ook het EU-regioticket via dit e-ticketing systeem beschikbaar komt?
  6. Bent u bereid bij NS te bewerkstellingen dat het handyticket een geldig vervoerbewijs wordt in Zuid-Limburg zolang er geen acceptabele oplossing is voor de OV-chipkaart in de grensregio?
  7. Kent u de initiatieven van de organisatie van de Floriade en genoemde Duitse vervoerregio’s om een Floriade ticket te introduceren om te stimuleren dat straks veel Duitsers per trein naar de Floriade in Venlo gaan?
  8. Klopt het dat NS weigert mee te werken aan dit initiatief? Zo ja, wat is hiervan de reden?
  9. Bent u bereid de NS hierop aan te spreken zodat ook hier de reiziger met een hoofdletter R wordt geschreven en de Duitse toeristen straks niet allemaal in de autofile richting Venlo staan?
Labels
Arie Slob
Tweede Kamer

« Terug

Nieuwsarchief > 2011 > mei