ChristenUnie: tijdelijk verhuren onverkoopbare koopwoningen moet makkelijker worden

huis_te_koop_economie_crisismaandag 14 november 2011 10:12

Er zijn te veel drempels om een te koop staande woning tijdelijk te verhuren. De ChristenUnie gaat minister Donner bij de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken voorstellen om tijdelijke verhuur makkelijker te maken door een aanpassing van de Leegstandswet. Via deze wet kunnen woningeigenaren hun leegstaande woning verhuren zonder dat de huurder recht heeft op huurbescherming. Hypotheekverstrekkers werken echter nog te vaak niet mee. Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn: “Huiseigenaren komen onnodig in de problemen en het helpt ook niet mee om de woningmarkt weer op gang te krijgen. Banken moeten daarom onder voorwaarden verplicht worden mee te werken aan tijdelijke verhuur”.

Door tijdelijke verhuur hebben huiseigenaren die een nieuwe woning willen kopen of al hebben gekocht een terugvaloptie als hun oude woning langer te koop blijft staan. Ortega-Martijn: “Hiermee kan de woningmarkt die nu muurvast zit een duwtje in de rug krijgen, want de risico’s worden lager. Tegelijk komen er hierdoor tijdelijk meer huurwoningen beschikbaar, en juist daar is veel behoefte aan nu de woningmarkt zo onzeker is.”

Hypotheekverstrekkers geven vaak alleen bij hoge uitzondering toestemming voor tijdelijke verhuur. Elke bank stelt volgens het Kamerlid weer andere voorwaarden die soms compleet tegenovergesteld aan elkaar zijn. Vaak wordt de eis gesteld dat de huiseigenaar de verhuur laat regelen door een specifieke partij die door de bank wordt aangewezen. De huiseigenaar mag het dan niet zelf regelen. Ortega-Martijn: “Dit nodigt huiseigenaren uit om illegaal te verhuren, sommige makelaars adviseren dat zelfs”.

De ChristenUnie wil dat alle banken dezelfde regels hanteren voor tijdelijke verhuur en stelt voor dat hypotheekverstrekkers onder voorwaarden verplicht worden mee te werken aan tijdelijke verhuur. Ortega-Martijn: “Van woningeigenaren zou bijvoorbeeld geëist kunnen worden dat ze gebruik maken van een erkend professioneel bemiddelingsbureau die ze zelf mogen kiezen. Op deze manier wordt het risico voor banken dat de waarde van een huis daalt door verhuur ondervangen en wordt ook het risico voor de woningeigenaar kleiner”.

Ook de maximale periode voor tijdelijke verhuur kan volgens de partij worden verlengd. Nu is dit maximaal 2 jaar en kan er 3 keer voor een jaar verlenging worden aangevraagd. “Maak hier 3 jaar van met een mogelijkheid te verlengen met nog eens maximaal 3 jaar”.

Gemeenten mogen volgens de Leegstandswet nu de maximale huur bepalen bij tijdelijke verhuur. Die bepaling kan volgens de ChristenUnie worden geschrapt. In plaats daarvan zou kunnen worden bepaald dat de huur in de tussentijd niet mag worden verhoogd.

Cynthia Ortega
Wonen & Ruimtelijke ordening