ChristenUnie voorzitter Blokhuis maakt plaats voor opvolger

Peter Blokhuis-2woensdag 23 november 2011 13:12

ChristenUnie voorzitter Peter Blokhuis kondigt vandaag aan dat hij op het partijcongres van mei 2012 zal aftreden als landelijk voorzitter van de ChristenUnie. Zijn vertrek komt een jaar eerder dan zijn statutair bepaalde termijn. Blokhuis: ‘Ik maak graag plaats voor mijn opvolger waardoor hij of zij de ruimte krijgt zich in te werken, voordat de nieuwe Tweede Kamerverkiezingen zich aandienen. Als het kabinet de rit uitzit is dat in 2015, maar we mogen niet uitsluiten dat het eerder aan de orde zou kunnen zijn’.

Het Landelijk Bestuur heeft een selectiecommissie benoemd, die kandidaat-voorzitters oproept om zich te melden. Ook kunnen besturen van kiesverenigingen van de ChristenUnie door hen geschikt geachte kandidaten bij de selectiecommissie voordragen. De selectiecommissie gaat per direct aan het werk en hoopt dit voorjaar de nieuwe voorzitterskandidaten te presenteren. Op het partijcongres in mei, waar Blokhuis afscheid neemt, zal dan de nieuwe voorzitter door de leden gekozen worden.

Het landelijk bestuur van de ChristenUnie heeft het afgelopen jaar een hervormingsproces ingezet. Het besluit daartoe heeft het huidige bestuur onder zijn leiding genomen en werd op het afgelopen partijcongres door de leden goedgekeurd. De wijzigingen zullen leiden tot een kleiner kernbestuur van zeven personen met daaromheen een kring van twaalf adviserende leden, afkomstig uit alle provincies van Nederland. Op de website van de partij  www.christenunie.nl/vacatures wordt de bestuurlijke vernieuwing en de bijbehorende bestuursprofielen nader beschreven. U kunt het betreffende document ook hieronder downloaden.

Bestuursprofiel 23111143,9 kBapplication/pdfdownload
Partij