Eerste Kamer - weekoverzicht 48

2010_AP_Roel_Kuiper_610 voor site 1dinsdag 29 november 2011 18:22

Week in week uit wordt er op dinsdag vergaderd door de Eerste Kamer. ChristenUnie-senatoren Peter Ester en Roel Kuiper spreken over talloze wetsvoorstellen. Iedere week laat de Senaatsfractie op deze site weten wat ze heeft gedaan. Deze week in de Eerste Kamer:

Wet wijziging ingangsdatum AOW

ChristenUnie-senator Peter Ester deed in de plenaire zaal mee aan een debat over een wetsvoorstel dat de ingangsdatum van de AOW wijzigt. Ester waarschuwde voor een 'hit-and-run' bezuinging, zonder bredere visie. Zijn hele bijdrage is hier na te lezen.

Parlementaire Enquete

Roel Kuiper is voorzitter van de eerste parlementaire onderzoekscommissie in de geschiedenis van de Eerste Kamer. Er wordt onderzoek gedaan naar privatisering van overheidsdiensten. Vandaag werd bekend gemaakt dat het onderzoek zich zal toespitsen op vier casus: NS, KPN, UWV en de energiemarkt.

Stemmingen

De ChristenUnie-fractie heeft voor een wet gestemd die de positie van de rechter-commissaris versterkt. Er werd ook gestemd over een aantal moties, dat tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen, vorige week, werd ingediend. Kuiper en Ester stemden onder meer tegen een motie van D66 die pleit voor europees toezicht op de banken. De ChristenUnie vindt dat een taak voor nationale toezichthouders.

Prostitutie

Tijdens de schriftelijke voorbereiding heeft Peter Ester kritische vragen gesteld over een wet die misstanden in de prostitutie moet aanpakken. Doet het wetsvoorstel wel genoeg? Lees hier de inbreng van de ChristenUnie.

Eerste Kamer
Peter Ester