Eerste Kamer - Weekoverzicht 13

Roel_Kuiper-3donderdag 29 maart 2012 10:00

Iedere week wordt er op dinsdag vergaderd door de Eerste Kamer. ChristenUnie-senatoren Peter Ester en Roel Kuiper spreken over talloze wetsvoorstellen. Wekelijks laat de Senaatsfractie op deze site weten wat ze heeft gedaan. Hieronder het verslag van week 13.

Europese Beschouwingen uitgesteld

De Algemene Europese Beschouwingen, die deze week in de Eerste Kamer zouden plaatsvinden, zijn uitgesteld. De minister van Buitenlandse Zaken moest de premier vervangen op een internationale bijeenkomst. De senaat spreekt nu op 3 april over de staat van de Unie.

Stemming: woonlandbeginsel

De ChristenUnie-fractie heeft voor het wetsvoorstel woonlandbeginsel gestemd. Die wet regelt dat het uitkeringsniveau van mensen die in het buitenland wonen wordt aangepast aan de lokale omstandigheden. Hoewel Peter Ester kritisch is op aspecten van het wetsvoorstel, vindt hij het principe van het woonlandbeginsel rechtvaardig. Ester vroeg met name aandacht voor de positie van de BES-eilanden. Lees hier zijn bijdrage aan het debat.

Parlementaire Onderzoeks Commissie

Roel Kuiper is in het najaar benoemd tot voorzitter van de eerste Parlementaire Onderzoeks Commissie uit de geschiedenis van de Eerste Kamer. De commissie doet onderzoek naar privatisering. Momenteel worden er literatuurstudies uitgevoerd, in voorbereiding op het verdere onderzoek.

Huisbezoek

Peter Ester heeft deze week ook vragen gesteld over wetsvoorstel 30929: Huisbezoekregeling leefsituatie sociale zekerheid. Hier na te lezen.

Eerste Kamer
Peter Ester