"Twente-Mittellandkanaal biedt kansen voor Twente!"

containerschipvrijdag 23 november 2012 21:03

Het Twente-Mittellandkanaal biedt veel kansen voor de regio Twente volgens Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie). ,,Als het Twente-Mittellandkanaal wordt aangelegd ontstaat een directe vaarverbinding tussen Rotterdam en Berlijn en verder. De regio´s aan deze vaarverbinding kunnen hier ruim van profiteren in de productie, opslag en overslag van goederen die van beide kanten worden aangevoerd. Dat is goed voor de werkgelegenheid." Dit zei Van Dalen vandaag tijdens een grote, internationale vervoersconferentie in Osnabrück over de transportverbindingen tussen West- en Oost-Europa.

In Twente aarzelen sommige bestuurders en ondernemers nog over de aanleg van het kanaal. Schepen zouden voorbijvaren en niet langer hun goederen in Twente overslaan. Volgens Van Dalen is dat een onterechte angst: ,,Binnenhavens als Utrecht, Veghel en Wanssum liggen ook aan een doorgaande vaarweg en toch groeien deze havens nog elk jaar. Dat kan ook in Almelo en Hengelo, als die doorgaande vaarverbinding wordt aangelegd. In Duitsland is toenemende politieke steun voor de aanleg van dit kanaal. Daarom moeten we nu spijkers met knoppen slaan."

Minder druk op spoor

Volgens de Europarlementariër heeft de aanleg van het Twente-Mittellandkanaal nog een bijkomend voordeel. De druk op het spoorgoederenvervoer in Oost-Nederland zaal ook wat afnemen. Door de aanleg van de Tweede Maasvlakte in Rotterdam wordt een forse groei van het spoorgoederenvervoer naar Oost-Europa verwacht. De Nederlandse regering heeft daarom besloten het aantal spoorgoederentreinen in Oost-Nederland fors te verhogen. ,,Die treinen rijden in Oost-Nederland vaak dwars door stads- en dorpskernen met alle overlast van dien. Als het Twente-Mittellandkanaal wordt aangelegd kan die zekere groei van het spoorgoederenvervoer deels worden omgebogen doordat de goederen per schip en niet per trein worden vervoerd", aldus Van Dalen.

Eurofractie
Milieu