OV-kaart zou gemakskaart moeten zijn

ov-chipkaartdonderdag 02 mei 2013 14:08

De ChristenUnie pleit voor meer concurrentie in het openbaar vervoer door kaartverkoop aan de reizigers en het aanbieden van vervoer te scheiden. Ook partijen zoals de ANWB of klantencollectieven zoals United Consumers kunnen dan de OV-markt betreden. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “De reiziger kiest zelf zijn OV-dienstverlener. Reizen met een OV-chipkaart bij verschillende vervoerders moet net zo simpel worden als mobiel bellen tussen verschillende providers”.

Hoewel veel kinderziektes van de OV-chipkaart zijn opgelost is er nog veel gedoe rondom de OV-tarieven en de distributie van de kaart. Sommige reizigers hebben te maken gekregen met forse tariefstijgingen omdat vervoerders allemaal hun eigen abonnementen hebben die niet goed op elkaar aansluiten. Er is op stations met meerdere vervoerders een paaltjeswoud ontstaan en reizigers worden bij problemen van het kastje naar de muur gestuurd. “De OV-chipkaart zou juist een gemaks-kaart moeten zijn en het gebruik van het OV moeten stimuleren, maar is nog steeds vooral gericht op de vervoerders en niet op de klanten. De kaart wordt niet innovatief gebruikt. Vergelijk dat eens met de mobiele telefoon. Bellen van KPN naar Vodafone kost je geen dubbel starttarief, je hoeft halverwege je gesprek niet opnieuw het nummer in te toetsen, je weet van tevoren precies hoeveel het kost en je hebt te maken met maar één klantenservice”, aldus Dik-Faber.

 

Nieuw model

Het nieuwe model waarbij de reiziger voor al het openbaar vervoer terecht kan bij één bedrijf heeft volgens Dik-Faber veel voordelen. “OV-chipkaartconsortium Trans Link Systems is dan geen bank voor de vervoerders meer, maar doet alleen technische ondersteuning en kan dus flink worden afgeslankt. Ook zullen er nieuwe diensten ontstaan. Dan wordt het bijvoorbeeld voor alle reizigers mogelijk om net als bij mobiel bellen ook achteraf te betalen, automatisch de beste prijs te krijgen, voordelige gezinsabonnementen te nemen, aantrekkelijke kilometerbundels te kopen en geld terug te krijgen bij vertragingen in het hele openbaar vervoer.”

Zie ook spitsnieuws.nl

Labels
Carla Dik
Tweede Kamer
Verkeer & Vervoer

« Terug

Reacties op 'OV-kaart zou gemakskaart moeten zijn'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2013 > mei

Geen berichten gevonden