Oppositie: Ploumen moet haar huiswerk over doen

oog_eerlijkehandeldonderdag 23 mei 2013 09:31

Vijf oppositiepartijen (ChristenUnie, D66, GroenLinks, SP en CDA) willen voor de zomer duidelijkheid over de vormgeving van het MKB-fonds van minister Ploumen. Vanaf 2014 gaat er in totaal 750 miljoen euro naar een bedrijvenfonds, waarvan niemand precies weet waar het voor bedoeld is. Een gigantisch bedrag dat de partijen graag bij het Midden- en Kleinbedrijf in ontwikkelingslanden terecht zien komen bij de armoedebestrijding, in lijn met de eerder aangenomen motie Slob. Die motie eist dat het fonds ontwikkelingsrelevant is en dat het ten goede komt aan, lokale en Nederlandse MKB-bedrijven in ontwikkelingslanden.

ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind: ,,Iedereen tast in het duister voor wie dit fonds beschikbaar is. De minister zal die duidelijkheid moeten, anders kan de Kamer niet instemmen met deze nota die het hoofdbestanddeel vormt van haar ontwikkelingsbeleid voor de komende vier jaar.”

Bram van Ojink (GroenLinks): ,,Minister Ploumen bezuinigt 1 miljard euro op ontwikkelingssamenwerking, maar legt de rode loper uit voor het Nederlandse bedrijfsleven. Zij hebben baat bij het MKB-fonds of dat ook geldt voor bedrijven in ontwikkelingslanden is nog steeds niet duidelijk, terwijl het volgend jaar van start gaat.”

Sjoerd Sjoerdsma (D66): ,,Het is onduidelijk op welk probleem dit fonds een antwoord vormt. In werkelijkheid zit hier niemand op te wachten. Ploumen moet een beter plan maken of een andere bestemming zoeken voor de 750 miljoen euro."

Agnes Mulder (CDA): ,,Er moet voor de zomer een uitgewerkt plan voor het ‘Dutch Good Growth Fund’ in lijn met de motie Slob komen. Zowel het MKB in Nederland als in ontwikkelingslanden hebben er baat bij als de omstandigheden daar verbeteren.”

Jasper van Dijk (SP): ,,Het bedrijvenfonds is niets meer dan verkapte
staatssteun aan Nederlandse bedrijven. Leuk voor de VVD, maar het gaat wel ten koste van de allerarmsten. Dus geen onderwijs meer voor meisjes in Somalië, maar steun aan Heineken in Kosovo. Dat is geen hulp, dat is exportsubsidie voor multinationals. Op die manier kun je dit fonds beter schrappen."

Joël Voordewind
Ontwikkelingssamenwerking