Richtlijnen voor EU-ambassades over godsdienstvrijheid

041woensdag 26 juni 2013 12:54

"Het aannemen van de richtlijnen voor godsdienstvrijheid in het buitenlands beleid van de Europese Unie is een mijlpaal”, zei Peter van Dalen op maandag 24 juni in Brussel.

De richtlijnen zijn bedoeld voor de diplomaten van de EU. De werkgroep godsdienstvrijheid in het Europees Parlement heeft maandenlang gelobbyd om de vrijheid van religie en overtuiging daarin een stevige plaats te geven.

De richtlijnen werden maandag 24 juni officieel aanvaard door de ministers van Buitenlandse Zaken. Volgens deze richtlijnen verplicht de Europese Unie zich ertoe er werk van te maken als andere landen de godsdienstvrijheid schenden. Europese diplomaten zullen er vanaf nu op letten hoe staten en andere organisaties met dit recht omgaan. Landen die deze vrijheid blijvend schenden, kunnen met sancties te maken krijgen.

Die richtlijnen geven aan hoe die ambassades wereldwijd met de vrijheid van godsdienst, in de landen waar die ambassades staan, moeten omgaan. In die richtlijnen heb ik met name aandacht gevraagd voor mensen die zich tot het christendom hebben bekeerd. Vooral in islamitische landen geeft zo'n bekering veel moeiten, onder andere bij het vinden van werk, in de relationele sfeer en bij gebruik van officiële documenten zoals een paspoort. Dit punt heeft nu expliciet de aandacht gekregen in deze nieuwe richtlijnen. De richtlijnen, opgesteld in samenwerking met de werkgroep voor godsdienstvrijheid  en vrijheid van geloof, zijn overgenomen door de Europese Buitenlandse Dienst onder leiding van mevrouw Ashton. De richtlijnen worden vermoedelijk op 1 augustus aanstaande van kracht. Wij zijn daar buitengewoon dankbaar voor: enkele jaren geleden stond godsdienstvrijheid niet of nauwelijks op de Europese agenda, nu is het integraal onderdeel geworden van de Europese buitenlandse politiek .

Volgens Van Dalen heeft de EU nu een „duidelijk beleid” voor het optreden tegen onderdrukking. „Ik hoop vooral dat de richtlijnen steun betekenen voor de vele christenen die wereldwijd lijden onder onderdrukking. Vorige week toonde een rapport van Pew Research aan dat christenen leven in landen waar de beperkingen het sterkst zijn, zoals in Iran, Egypte en Saudi-Arabië.

Eurofractie
Godsdienst en mensenrechten