'Spreken over slavernijverleden in Kamer is zeer betekenisvol'

slavemonumentdonderdag 27 juni 2013 11:01

Fractievoorzitter Arie Slob organiseerde donderdag een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over het slavernijverleden van Suriname en de Nederlandse Antillen. Op 1 juli wordt herdacht dat 150 jaar geleden een einde kwam aan de slavernij in de voormalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen. ,,We willen hiermee ook in de Tweede Kamer ruimte geven aan nazaten van slaven om te spreken over dit verleden. Een verleden dat tot op de dag van vandaag doorwerkt in het leven van veel mensen. Zo bleek ook tijdens het rondetafelgesprek. Ik vind het zeer betekenisvol dat we dit ook in de Tweede Kamer kunnen doen."

Klik hier voor meer foto's op Facebook.

Bij het rondetafelgesprek is met een breed scala aan maatschappelijke organisaties en collega’s uit de Tweede Kamer gesproken over de effecten van het slavernijverleden en de sporen die het heeft achtergelaten in de huidige maatschappij, maar ook over de vraag hoe we in onze tijd met dit verleden moeten en kunnen omgaan. Voorzitter van de Tweede Kamer, Anouchka van Miltenburg, sprak het openingswoord bij deze bijzondere gelegenheid. Er wordt een verslag van de bijeenkomst aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Slob zal samen met collega's van de PvdA en SP het voortouw nemen in de behandeling van dit verslag en bezien hoe er een vervolg aan gegeven kan worden in de Tweede Kamer. Slob: ,,Het is belangrijk dat het niet bij deze bijeenkomst en de herdenking op 1 juli blijft. Een excuus vanuit de overheid zou zeer op zijn plaats kunnen zijn. We moeten erkennen dat we verantwoordelijkheid dragen over deze zwarte bladzijde van onze geschiedenis.”

De rondetafel werd ingeleid door Joan Ferrier (Voorzitter Bestuur Herdenking Slavernijverleden),  Frank Dragtenstein (Historicus, bronnenonderzoek slavernij verleden)  Grenn Helberg (Voorzitter stichting Ocan) en  Barryl A. Biekman (Voorzitter Landelijk Platform Slavernijverleden). Daarna spraken Kamerleden van diverse partijen met Eva Mabayoje (Historicus FairFocus), Alex van Stipriaan (Historicus Caribean History), Quinsy Gario (Dichter Roet in het eten), Kees Sybrandi (Stichting Boete & Verzoening) en Mitchell Esajas (Jongerenactiegroep New Urban Collectiv).

Vanochtend ging Arie Slob in gesprek op Radio 1.

Eerder was Arie Slob te gast bij Knevel en Van den Brink. Daar sprak de secretaris-generaal van de Raad van Kerken over de 'zwarte holocaust'.

Godsdienst en mensenrechten
In de media