Kamermeerderheid tegen 'illegalenquotum'

9647_382071821879592_1679298549_ndonderdag 17 oktober 2013 21:34

De Tweede Kamer stemde vandaag voor een motie van Kamerlid Joël Voordewind waardoor het kabinet het 'illegalenquotum' moet afschaffen. Een ruime meerderheid van PvdA, D66, SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren en 50PLUS steunen de motie waarin het kabinet wordt opgeroepen het 'illegalenquotum' los te laten. Voordewind spreekt verheugd van een mijlpaal die is bereikt. Voordewind: ''De taakopdracht aan de politie is eruit gehaald. Politiechefs hoeven nu geen vastgesteld aantal illegalen meer op te pakken. Illegalen hoeven niet meer binnen te blijven zitten. Alleen criminele personen worden opgepakt."

''Dit is allemaal politiek”, aldus het Kamerlid. “Teeven probeert het bewust heel klein te houden want hij voelt de hete adem van de PVV in zijn nek. Maar het afschaffen van het illegalenquotum is wel degelijk een grote stap voorwaarts richting een menselijker asielbeleid. Het quotum was nog onderdeel van beleid en het is er nu af. De druk is er nu af voor de politie en de spanning voor uitgeprocedeerden. Want die zwierven zonder papieren op straat nu ze ook niet meer mochten worden opgevangen door gemeenten.''

Joël Voordewind

Reacties op 'Kamermeerderheid tegen 'illegalenquotum''