Bijdrage in Straatsburg aan het debat over rapport georganiseerde misdaad

vlaggen tourdinsdag 22 oktober 2013 17:14

Naar schatting zijn er in Europa 880.000 slachtoffers van mensenhandel. Dat zijn evenveel mensen als inwoners van de stad Amsterdam. Van hen zijn 270.000 slachtoffer van seksuele uitbuiting. Zo veel mensen wonen er ook in de stad Utrecht. Dit is onacceptabel voorzitter, hier móeten we actie tegen ondernemen, samen met de lidstaten.

Ik denk aan de volgende mogelijkheden voor actie, en hoor graag wat de Europese Commissie daarvan vindt:

1) De Europese lidstaten moeten worden aangemoedigd het Zweedse prostitutiemodel over te nemen, namelijk: prostitutie-bezoek wordt strafbaar.

2) Nationale politie- en justitieorganisaties, met een coördinerende rol voor Europol en Eurojust, moeten weer gericht aan de Europese binnengrenzen controleren. Prikacties, zonder belemmerende Europese regelgeving.

3) De uitbreiding van de Schengenzone moet worden bevroren, totdat de landen die nog graag willen toetreden de corruptie en georganiseerde misdaad effectief hebben gepakt, en een aantoonbaar onafhankelijk justitieapparaat hebben opgebouwd.

Veel meer is nodig, maar dit in elk geval!

Eurofractie
Mensenhandel en prostitutie

Reacties op 'Bijdrage in Straatsburg aan het debat over rapport georganiseerde misdaad'

Nieuwsarchief > 2013 > oktober