ChristenUnie: ondersteun oprichting autonome regio Noord-Syrië

Joel Voordewind in Syriëdonderdag 13 maart 2014 16:58

De ChristenUnie roept minister Timmermans op om de autonome regio die is ontstaan in het noorden van Syrië te ondersteunen. Dit zelfbestuur wordt gevormd door een brede alliantie tussen Koerden, Syriacs (christenen), Arabieren en andere kleinere minderheidsgroepen in het noordoosten van Syrië. Voordewind organiseerde hierover vandaag een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Voordewind: ,,Ik roep minister Timmermans op om dit initiatief te ondersteunen met onze kennis en kunde over de opbouw van de rechtstaat. We zijn niet voor niets juridische hoofdstad van de wereld. Ook roept hij Timmermans op om de twee minderheidsgroepen Koerden en Christenen een stem te geven in de Syrian National Coalition, de vertegenwoordiger van de oppositie bij de VN-vredesonderhandelingen in Geneve.”

Vandaag waren op uitnodiging van Voordewind, Bassam Ishak, leider van de Syriac National Council of Syria, en Salih Muslim Muhammad, leider van de Syrian Kurdish Supreme Council, in het Nederlandse parlement om te spreken over de ‘Democratische Kantons’ die onlangs zijn uitgeroepen in Noord-Syrië. Volgens Voordewind biedt het zelfbestuur kansen voor de vele vluchtelingen die ontheemd zijn. ,, Dit gebied is relatief veilig en kan dienen als safe haven voor vluchtelingen. Die kunnen dan terugkeren uit buurlanden als Jordanië en Turkije. Het is mogelijk het enige lichtpuntje in de dramatische humanitaire ramp die nu al ruim drie jaar voortduurt.”

Verkiezingen

Over vier maanden worden verkiezingen gehouden voor het regionale parlement in dit gebied. Voordewind: ,,Dit model zou een voorbeeld kunnen zijn voor de rest van Syrië om aan te tonen dat verschillende etnische groepen wel in staat zijn om vreedzaam samen te leven.”

Vreedzaam bestuur

De coalitie die is gevormd is in staat om tot vreedzaam bestuur te komen in plaats van elkaar uit te moorden. Het initiatief is uitdrukkelijk niet uit op afsplitsing van Syrie. Voordewind: ,,Op dit moment is deze regio een rustige en veilige haven in het land en wordt het beschermd door een goed getrainde leger dat voornamelijk bestaat uit Koerden. Zij zijn tot nu toe in staat geweest om Al Qaida groeperingen als het Al-Nusra Front en ISIS buiten het gebied te houden.”

In Irak zijn de Koerden met behulp van de internationale gemeenschap ook in staat geweest om tot een autonoom gebied te komen. ,,Toen waren de christenen hierbij echter niet betrokken. Tot de dag van vandaag zijn de christenen aldaar nog bezig om tot een veilig gebied voor hen te komen”, aldus het Kamerlid.

Buitenlands beleid
Godsdienstvrijheid