ChristenUnie: Juncker verkeerde man op verkeerde plek

banner vlaggen Europa 865 x 300woensdag 25 juni 2014 14:15

Het Kabinet moet niet instemmen met de keuze voor Juncker als Voorzitter van de Europese Commissie. Daartoe roept Kamerlid Gert-Jan Segers premier Rutte woensdagmiddag op tijdens een debat over de Europese top. Segers: ,,Een keuze voor Juncker is een keuze voor oude politiek. Er waren mooie woorden over een hervormingsagenda, maar uiteindelijk komt er een grijze compromiskandidaat die op geen enkele manier bij die agenda past. Juncker is de verkeerde man op de verkeerde plek.”

Na de Europese verkiezingen, met een lage opkomst en een verschuiving van traditionele naar eurosceptische partijen, zei de minister-president nog dat het geen business as usual mocht worden. ,,Juncker is de ultieme verpersoonlijking van business as usual.”

Keuze tegen VK

Volgens Segers is een keuze voor Juncker ook een keuze tegen het Verenigd Koninkrijk. ,,Cameron zal het zo nog veel moeilijker krijgen om het Verenigd Koninkrijk bij de EU te houden. Terwijl we het VK juist nodig hebben als tegenwicht tegen landen die de EU willen uitbreiden met onnodige taken. Cameron was juist diegene die de afgelopen jaren steeds een duidelijke koers heeft gevaren, als voorvechter van noodzakelijke hervormingen van de EU. De minister-president heeft hem ook altijd daarin gesteund. Het zou dramatisch zijn als Rutte Cameron nu laat vallen.”

Gert-Jan Segers

Reacties op 'ChristenUnie: Juncker verkeerde man op verkeerde plek'